Kaos i källaren ledde till mögel och kanylfynd – HSB får kritik av hyresgästerna

Publicerad 2024-03-05

Vattenläckan i julas lämnade källaren dränkt. Nu härjar mögel och obehöriga.

Hyresgästen Peder känner sig övergiven av HSB.

– Bilderna talar för sig själva. Skulle du vilja hyra det, om källaren ser ut så? säger han.

Efter en vattenläcka i julas anmälde Peder, som inte vill vara med med efternamn, problemet till fastighetsägaren HSB. Efter att de varit på plats på fastigheten i Jakobsberg är det fortfarande flera centimeter vatten kvar på källargolvet.

– Det låg kvar där i tre veckor. Jag gjorde flera anmälningar, men fick ingen återkoppling.

Vattnet torkade till slut in i betongen. Nu finns det stora bruna fläckar av mögel kvar.

När vattnet torkade in i betongen lämnades stora bruna mögelfläckar kvar.

På golvet ligger gamla pizzakartonger, kläder, kartongbitar och soppåsar. Vissa av Peders och hans grannars saker är förstörda av obehöriga som varit där. Han har hittat använda kanyler och lustgaspatroner vid flera tillfällen.

– Det är obehagligt. Min sambo vågar inte gå ner där själv. Det finns en enorm otrygghet, säger han.

Utöver skräpet, möglet och otryggheten finns det fortfarande vatten i källaren som ska pumpas bort med en dräneringspump. Peder menar att pumpen skulle vara en tillfällig lösning, men nu har den varit där i två och en halv månad.

– Källaren blir värre och värre för varje dag, säger han.

Det har hittats flera använda kanyler i källaren.

Rutiner följdes

Erik Juhlin, pressansvarig för HSB Stockholm, menar att översvämningen hanterades enligt deras rutiner, men att det tog längre tid än vanligt. Pumpen som skulle pumpa ut vattnet från källaren gick sönder, och smältvatten bidrog till mängden vattnen i källaren. Eftersom det hände under julhelgen och utanför arbetstid var det en extern jour som tog hand om händelsen.

– Att hyresgästen känner att vi brustit i hanteringen är olyckligt och beklagligt. Alla hyresgäster ska känna att man blir lyssnad på, och ska åtminstone få ett svar från oss, säger han.

Han säger att det finns vissa utmaningar med fastigheten som HSB är medvetna om.

– Kanyler är inget man ska hitta i ett bostadshus.

HSB Stockholm har ägt fastigheten sedan maj 2022, och Erik Juhlin bekräftar att det finns en problematik med nedskräpning och att obehöriga varit i fastigheten.

– Vi har intensifierat städningen i fastighetens allmänna utrymmen och har hjälp av ett externt vaktbolag numera, säger han.

Han säger att HSB jobbar för att komma till rätta med problemen i fastigheten.

– Vi gör vad vi kan, säger han.

Aftonbladet har tidigare rapporterat om liknande problem i Husby, där boende också känner att de inte tagits på allvar av sin hyresvärd.

Följ ämnen i artikeln