Rädda världen och bli miljonär – eller?

”Minst en ­miljonär ­varje vecka.”

”1,2 miljarder i vinstpotten och en miljon i veckan. Köp lott nu.”

”1,2 miljarder i vinstpotten 2012.”

Så varför har jag börjat reta mig på Postkodlotteriet? Den präktiga ”välgörenhetsorganisationen” som med ­sina aggressiva reklam­kampanjer rör vid både mitt hjärta och min vinsthunger.

Köp en lott. Sponsra oss. Hjälp ett sjukt barn. Rädda vår ­miljö. Bli en miljonär. Vi har 1,2 miljarder i vinstpotten.

Jag har inget emot att det skräniga Postkodlotteriet ger pengar till sjuka barn. Och ja, den holländska lotteri­koncern­en levererar. Inte tal om annat. Man organiserar insamlingar, gör ­reklam och raggar sponsor­er. Man ger pengar till hjälp­organisationer. Det fixas clowner och underhållning på sjukhusens barnavdelningar. Det är Upp och ­Hoppas kafé och Ulligt och Gulligt kafé. Man ordnar sommar­läger.

Det är miljö, humanism och mänskliga rättigheter.

Det är effektivt.

Det är folkligt, festligt och säkert finns här också många glada barn.

Ändå skaver det.

Charity Rating ­utvärderar ideella organisationer. Och enligt Charity Rating är lotterier en ineffektiv form av insamling. Bara 20 procent av de ­totala intäkterna går till den vi tror att vi samlar pengar till. Och för den holländska ägarkoncernen Nova­media är det stora välgörenhetsspektaklet bara som en slags investering, vad man måste ­göra för att komma åt vinst­erna. Syftet med insamlingarna är att berika sig.

Barnen får sin slask-ranson. De stora pengarna går till de holländska ägarna.

Men kan vårt hyvens Postkodlotteri vara invecklat i något sånt här?

Jodå.

2009 presenterade Charity Rating följande resultat:

• Postkodlotteriets vinstutdelning är 24 procent lägre än genomsnittet.

• Postkodlotteriets utdelning till förmånstagare är 21 procent lägre än genomsnittet.

• Postkodlotteriets driftskostnader är 83 procent högre än genomsnittet.

• Bara 27 procent går till välgörenhet.

Men rätt ska vara rätt. Och enligt Postkodlotteriets hemsida så har man hyfsat till den här statistiken. Nu ger man till exempel

7 procent mer till väl­görenheten.

Kanske ­inte så anslående. Men här kan vi ju alla hjälpa till att bättra på det hela.

Köp en lott. Bli en miljonär.

Följ ämnen i artikeln