Vulkanaskan var ingen katastrof

FLYGSTOPP Trekvarts miljoner resenärer blev strandsatta när vulkanaskan spred sig – men ingen dog eller skadades. Resan tog bara längre tid.

Ingen dog.

Ingen blev skadad.

Men resor i Europa tog plötsligt mycket längre tid.

Det är facit av vulkanutbrottet på Island.

Eyjafjallajökulls utbrott har kallats en katastrof. Men var den verkligen det?

För de europeiska flygbolagen var det definitivt en stor sak. Askmolnet ledde till det största avbrottet hittills i trafikflygets historia.

På bara ett par dagar förvandlades bolagens kassor till svarta hål. De levde i den sämsta av världar. Kraftigt fallande intäkter i kombination med ökade utgifter för strandade passagerare fick flygcheferna att snabbt och högt ropa på hjälp från staten.

I går levererade regeringen. Flygbolagen får anstånd med att betala arbetsgivar- och flygplatsavgifter i upp till tre månader.

För dem som bor i närheten av vulkanen var det också en svår tid. Djurens bete förstördes av askan, luften kunde vara farlig att andas och massor av smältvatten från glaciären på vulkanen gjorde vägar ofarbara.

Även många resenärer fick det besvärligt. De hamnade på ställen dit de inte tänkt resa. Eller blev kvar där de inte längre hade lust eller råd att vara kvar.

Men där tycks effekterna faktiskt sluta. Om inte Eyjafjallajökull bestämmer sig för att få ett nytt utbrott. Eller om hennes ännu potentare storasyster Katla vaknar till.

Samfälld expertis tror att effekterna på ekonomin som helhet blir mycket små eller helt obefintliga. Flygets förluster vägs upp av en ny, men kanske kortvarig, guldålder för tåg och buss. Även biluthyrarna fick en ny blomstringstid.

Det hade kunnat gå mycket sämre. När Lehman Brothers konkursade i september 2008 drog världen samfällt i nödbromsen. Effekterna av det lever vi med än – och under många år framöver.

Det hade kunnat hända igen – om än inte i samma omfattning. De finansiella marknaderna hatar osäkerhet mer än bedragare och om det var något som var ovisst under några dagar så var det askmolnets storlek och varaktighet.

Men 2008 var det ekonomins blodomlopp, de finansiella systemen, som stod och darrade på kanten mot avgrunden. Nu var det bara en bransch och trekvarts miljoner passagerare runt om i världen.

Ingen dog. Att resa i Europa tog plötsligt oändligt mycket längre tid. Och vi påmindes än en gång om att människan inte alltid är världens herre.

Veckans citat

Jag har haft det lite för lugnt på sistone.

Systembolagets förra vd Anitra Steen börjar jobba halvtid som managementkonsult.

Det här är en finansiell naturkatastrof.

SAS vd Mats Jansson beskriver askmolnets inverkan på flygbranschen.

Följ ämnen i artikeln