Nya ”Iphone-dödaren” – en mardröm för 99 procent av svenskarna

Är du redo att prata med frukterna i butiken?

”Din nya bästis är always on, alltid online och kommer i tusentals skepnader.”

Tänk dig en värld utan mobiltelefoner. Inga skärmar, bara riktiga människor och natur. Precis som på den gamla goda tiden.

Det kanske låter som en utopi, men nu är det möjligt. Det hävdar skaparna bakom en ny AI-pryl som har målats upp som den nya ”Iphone-dödaren”.

Tills vi fick se den smärtsamma lanseringen.

Hajpen kring det nya AI-bolaget Humane har pågått i flera månader efter att medgrundaren Imran Chaudhri visade upp sin nya innovation under ett omtalat TED Talk. Prylen som ska revolutionera våra liv och göra dig till en cyborg heter Humane Ai Pin. En röststyrd dosa som du bär på bröstet och som drivs av artificiell intelligens. 

Eftersom den har kamera, projektor och högtalare kan den hjälpa dig med det mesta. Ja, den kan svara på telefonsamtal, skicka meddelanden och få dina mejl upplästa. Men det är bara början. Din nya bästis är always on, alltid online och kommer i tusentals skepnader. Som tolk hjälper hen dig att beställa öl på kinesiska och som kockassistent hjälper hen dig att laga mat utan att du måste kladda ner mobilen. Tack vare kameran kan tolken översätta parkeringsskyltar som du inte förstår, medan shoppingassistenten hjälper dig att jämföra priser på nätet när du misstänker att din lokala handlare försöker att råna dig. Och som din personliga assistent kan hen påminna dig om vad människor du träffar heter. Allt du behöver göra är att rikta kameran mot objekten och berätta vad du vill veta, så får du svaret i örat. Eller i handen.

”Humane Ai Pin är som en schweizisk armékniv. Den kan göra mycket, men vilken är dess primära funktion?”


Din bästis stoltserar ju även med en projektor som kan projicera saker. Exempelvis uträkningarna till barnets matteläxa. Och eftersom Humane Ai Pin drivs av artificiell intelligens kan hen även agera personlig sommelier genom att hjälpa dig att välja vin till en maträtt om du inte litar på den mänskliga servitören. Eller varför inte låta hen summera din pratglada kollegas långa utläggningar så att du kan göra annat under Zoom-mötet?

Målet med Humane Ai Pin är att göra tekniken osynlig. Därför har den målats upp som en potentiell ”Iphone-dödare” av både medier och upphetsade tech-influencers i den ständiga jakten på The Next Big Thing.  Och inte mig emot. Jag hoppas att de har rätt. Människans relation till den smarta telefonen har spårat ur. Den är numera vår fjärrkontroll till livet. De senast siffrorna visar att vi svenskar använder mobilen över tre timmar per dag. Det är 20 procent av vår vakna tid! Det är sjukt. Särskilt med tanke på att den smarta telefonen bara kommer att vara en parentes när framtidens historiker summerar mänsklighetens tid på jorden om tusen år.


Människan överlevde utan digital fjärrkontroll i 300 000 år. Sen uppfann Steve Jobs den smarta telefonen och nu lägger vi alltså en femtedel av vår vakna tid på att stirra på den. Därför är det inte så konstigt att stämningen var elektrisk när Humane Ai Pin avtäcktes under en livesändning förra veckan efter några månaders förspel. Men när sändningen var över var även hajpen det. Sprickorna i fasaden var tydliga. Demonstrationen innehöll flera misstag och var så stel att sändningen påminde mer om en gisslanvideo än en revolutionerande världspremiär. 


Visst, somliga tror fortfarande att den här tekniken kan förändra våra liv från grunden. Men exakt hur är fortfarande oklart. Humane Ai Pin är som en schweizisk armékniv. Den kan göra mycket, men vilken är dess primära funktion? Och är vi verkligen redo att interagera med döda ting bland andra människor? Den här tekniken vore en mardröm för 99 procent av svenskarna. Som tidningen Insider skriver: ”The technology is impressive, even mind-blowing. The only downside is that you look like an absolute weirdo, talking to a fruit in the middle of the grocery store.”

En annan vägbula är priset. Eftersom den kostar 7 500 kronor krävs det att den ersätter den smarta telefonen fullt ut. Dessutom kostar abonnemanget i USA, där produkten släpps först, 250 kronor per månad. Men framför allt är designen så ful att det bara finns två potentiella köpare till det här misstänkta AI-luftslottet: early-early-early adopters och den som verkligen hatar sin telefon. Därför måste jag tyvärr konstatera att jakten på The Next Big Thing fortsätter. Det mesta pekar på att vi kommer att fortsätta att stirra ner i våra mobiltelefoner några år till. 

Följ ämnen i artikeln