Ibland vill livet inte följa Ikeas manual

Den stora snackisen i veckan har varit att Ikeabokhyllan Billy fått nytt utseende. En ny design som inte passar gamla Billy. Många är förbannade över detta. ­Totalt har 50 miljoner Billyhyllor sålts över hela världen sedan lanseringen 1978. Det finns således många ­kakor som söker makor som kommer bli besvikna.

Jag tillhör de som köpt en bokhylla på Ikea där gammalt inte längre passar med nytt. Jag lutar mig mot vägg­en och tittar på den ensamma bokhyllan som aldrig kommer att få en partner och låter blicken svepa vidare över en lägenhet som plötsligt känns mer missmatchad än någonsin och tänker att hela livet nog är en enda lång shopping på Ikea.

Man åker dit, ser utställningsrum där livet är perfekt. Bord dukade för två. Badrum där du aldrig riskerar att bli irriterad över att toasitsen är uppfälld, för på Ikea är de fastlimmade. Rum och liv som är nästan som på riktigt, men lite för bra för att vara sant. Jag gör frukost. Dukar åt en på bordet jag köpte på Ikea (modell Melltorp). Sätter mig på stolen (modell Börje) och tänker på sista gången han som var min partner satt mitt emot mig.

Han suckade och sa ”jag vet vad du ska säga”. Jag ­tittade på honom och tänkte att det vet han inte alls. Ingen av oss har ju, så vitt jag vet, en doktorsexamen i klärvoajans.

Och plötsligt var det så tydligt. I all sin sorgsna enkelhet. Vi var gamla och nya Billy.

Två människor som kastar ett alltför snabbt öga på varandra och förutsätter saker, tror att de passar ihop, men som – när man skruvar lite på bitarna – inte gör det. På ­papperet är den tecknade gubben på Ikeas ritningar förvirrad och kliar sig i huvudet, men efter att han har lagt alla bitar på rätt plats blir han en glad gubbe på sidan fyra.

Men hur gör man när gubb­en inte blir ett ljus­huvud, för det fattas en ­mutter eller två, och bitarna helt enkelt inte går ihop? När man vill ha två bok­hyllor i stället för en, men tanken på att åka till Ikea gör att man bara vill dra täcket över huvudet för att man ­inte orkar ännu en vända?

Det finns en anledning till att 50 miljoner människor köpte gamle Billy. Han var, för att citera Ikea, ”funktionell och lätt att kombinera”. Och det är konstigt att han är borta.

Följ ämnen i artikeln