Classe längtade alltid hem till sina maskiner

”Jag står och lastar en hyvel i Järvsö’.

Det var Classe Nilsson som svarade, men det var ingen vanlig hyvel han hade hittat i Hälsingland. Det var en gammal amerikansk väghyvel.

Han hade bytt den mot ett flak med stålskrot.

Nu hade han åkt upp med dragbil och trailer för att få hem den där väghyveln till Skyttorp i Uppland, där han har resten av samlingen. Ett 60-tal lingrävare, ett gäng hyvlar, några last- och drag­bilar, en kollektion bandschaktare, ett komplett litet tåg med två diesellok, en samling veterantraktor­er, rader av pallställage med motorer av alla slag, olika slängskopor, fackverksbommar, lyft­kranar, jordbruksredskap och markberedningsmaskin­er.
Ingenting nytt. Bara gamla grejer. Kort sagt: ett suveränt gubbdagis, med fina ytor att leka på. En gång om året öppnas anläggningen för allmänheten. Senast kom mer än 3 000 entusiaster som tittade, provkörde och lyssnade till sången från motorerna.

Det var de här maskinerna som byggde kraftverk, dammar, vägar och citykärnor - ja, som byggde det moderna Sverige.

För 30 år sedan visste Classe noll om entreprenadmaskiner. Han hade mekat bilar och motorcyklar och tagit flygcertifikat i USA, kommit hem och gick och väntade på att få svenska pilotpapper. Under tiden körde han lastbil åt ett åkeri på Värmdö.

En dag kom han till en bonde som hade en Åkerman, en gammal lin-grävare. Det var kärlek vid första ögonkastet. Och när bonden sa att han kunde få den så …

– Jag skaffade en lastbil och det visade sig att sådana där stod över hela Sverige. Det var bara att åka och hämta dem. Alla skulle ha nyare grejer.
Classe tycker att det är omanligt med hydraulik. Vajrar är bättre. De gamla maskinerna håller längre också. En del i evigheter. Och så drar de mindre bränsle. Hans största maskin väger 135 ton. Den står vid ett grustag utanför Alingsås.

– Det är den jag försörjer mig på, den drar bara 20 liter i timmen. Och så tar jag ned stora betongkonstruktioner med rivningskula. Det drar några liter i timmen bara, för kulan jobbar med gravitationen, inte emot. Jämför det med de moderna höjdrivarna som sliter ned betongen. De drar massor av bränsle.

I många år jobbade Classe som SAS-pilot. Men varje gång han satt i luft­en längtade han hem till maskinerna. Nu har han landat för gott och gjort hobbyn till heltid.
Bland projekten som ska iordningställas finns en ånggrävare från 1916, en Rustonmaskin på 85 ton som ska få tillbaka originalmotorn och en tvåcylindrig pumpmotor som väger drygt tio ton, gör 260 varv i minuten och pumpar två kubikmeter vatten i sekunden.

Skönhet och poesi. Bättre kan det inte sammanfattas.

Bedrövligt

Efter två och ett halvt år läggs flerfaldigt prisbelönta pratradiokanalen Radio1 ned. Bedrövligt, men begripligt. Det går enligt expertisen inte att få snurr på en kanal som bara sänder i Stockholm. Sverige kom efter Albanien med kommersiell radio. Blir vi lika sena med den digitalisering som alla i branschen, inklusive Sveriges Radio, vill ha?

Flaggan i topp

-

Radio1 fortsätter sändningarna till nyår, och vi som jobbar där kommer att gå ned med flaggan i topp. I vilken annan kanal har ni fått höra så många vitt skilda åsikter? Eller ett tre timmar långt program om entreprenadmaskiner? (Det ringde lyssnare oavbrutet).

Följ ämnen i artikeln