Frisörerna och deras hårresande ordvitsar

Vad är det med frisörer? De verkar alla ha samma fallenhet för krystade ordvitsar. Deras salonger döps inte till simpla saker som Nisses salong. Nej, det MÅSTE vitsas:

De leker med ord som Hör (”Hår å häpna”), Här (”Hairligt”), engelska ordet Air (”Hairport”, ”Hairforce one” och ”Love is in the hair”), ord som börjar på Har (”Hårley Davidsson”) eller Hor (”Hårizånt”, ”Hårror” och ”Håroskopet”).

Hårresande är ordet! Då föredrar jag de mer originella idéerna: ”Kam in” är förutom ordvits även en uppmaning. ”Hufvudsaken”, ”Rätt vågat” och ”Cut the crap” tar ord och uttryck som de är, placerar dem utanför deras vanliga sammanhang och sammankopplar med frisyrtekniska aktiviteter.

Detta sker inte inom andra branscher. Vi ser inte banker, advokatbyråer och mataffärer vitsa loss sådär.

Visst finns de som anstränger sig för att få till ett höhö-namn (som restaurangen Där lammen tystnar) men de tillhör undantagen.

Vi har inte slakteriet ”Slakten är värst”, tacorestaurangen ”Ta commandot”, sushirestaurangen ”Raw can roll”, pizzerian ”Pizza i kors”, grillhaket ”Brännvidden”, italienska restaurangen ”Pasta ’n’ present” eller libaneshaket som erbjuder mezetallrikar under namnet ”What a mezz”.

Ej heller finns något gayhak som heter ”rÖver the rainbow” eller ”Där lemmen tystnar”.

Frisörerna har visat vägen. Tiden är nu mogen för andra branscher att följa efter de ”Sax och fön”-beväpnade pionjärerna.

Har du pub i Rinkeby? Ey len, byt namn till ”Ale len”!

Ska du starta reklambyrå? Skippa ”Reklam och media”. Kör på ”Reklamydia” i stället.

Swedbank? Så trist! Mina besparingar mår bättre på ”Spar-tacus”, ”Cap it all” eller ”Lost and fond”.

Jag vill köpa juice på ”Varde juice”, inhandla taklampa hos ”På lyset”, tjacka skivor på ”Plattityd” och skaffa bågar hos ”Bluff och båge”.

Jag vill få rotfyllning på mottagningarna ”Oh my gadd” och ”Megabite” och bli skrapad i huden på tatu

eringssalongerna ”Fenomenål”, ”Naalen” eller ”Tattooine”.

Hamnar jag bakom galler vill jag att advokatbyråerna ”Genom-brott”, ”Sam-lag”, ”Lag-om” eller ”Falling in lavv” ska försvara mig. Om byrån gör radioreklam kan Kisslåten ”Lick it up” användas, fast omgjord till ”Lock it up”.

När mitt framtida barn börjar musicera ska jag handla på ”Ge&hör”. Lirar hon trummor drar vi till ”Beat it”, ”Kon-takt” och ”Beathoven”. Om hästar lockar mer kan gamle Ludwig van även låna sitt namn till häststallet ”Bet-hoven”. Vill hon ha vovve drar vi till kennelklubben ”Bhunden”.

Som lomhörd pensionär tänker jag bli medlem i hörselskadades riksförbund ”Deafficult” och sjunga ”Döver Calais” på årsmötena. Sista resan får någon av begravningsbyråerna ”Lik-viditet”, ”Anarkista”, ”Dödley Moore” eller ”Likström” ta hand om.

Man skulle kunna invända att frisörer inte sysslar med lika viktiga saker som banker och begravningsbyråer. Å andra sidan har kommentarerna från vissa tjejkompisar och känslorna de gett uttryck för tydligt visat mig, att hår och skönhet anses vara allt annat än oviktiga ämnen. Tvärtom handlar det om liv och död.

Så det finns inget hinder för er inom andra branscher att gnugga geniknölarna. Själv tänker jag byta visitkortstitel från ”skribent” till ”Spaltsultan” eller ”Krönikekalif”.

Följ ämnen i artikeln