SL är dåliga – men SJ är ännu sämre

Att det blir kaos i trafiken när snön vräker ner i ofattbara mängder går att förstå.

Men för att det blir totalt virrvarr även i informationen finns inget försvar.

Vid 22-tiden i går kunde man efter många timmars uppehåll äntligen komma in på SJ:s information om trafikläget. Tjoho!

Men lyckan var kortvarig. Där stod exempelvis att läsa att tågtrafiken mellan Dalarna och Stockholm var inställd. Samt att den gick – men med mycket stora störningar. Vad är det som gäller?

För den som likt mig satt hemma i stugvärmen större delen av dagen var Aftonbladets liverapportering från tågkaoset stundtals ren humor. I alla fall för svartsynta.

Där kunde man exempelvis få veta att SJ rekommenderade att man skulle åka till närmaste bemannade station och prata med personalen för att få den senaste och mest korrekta informationen.

”Glasklart underkänt”

Hallå SJ! Bell tog patent på telefonen på 1870-talet. Radion började sändas i Sverige på 1920-talet. Internet finns i nästan var mans hem sedan mitten av 1990-talet.

Den tid då man spände på hästen och tog trillan till stationen för att personligen tala med stinsen är förbi. Utom, uppenbarligen, för SJ.

Om man har information om inställda och försenade tåg, vilket SJ uppenbarligen hade på sina bemannade stationer, ska den spridas. Men där var tågbolagets misslyckande totalt.

Hemsidan brakade ihop och något annat sätt att med effekt massprida info fanns uppenbarligen inte. Också Banverkets hemsida låg nere under en stor del av dagen (men funkade i går kväll).

I stället fick hemsidor som Aftonbladets fylla hålrum. Exempelvis kunde Linus berätta för alla intresserade att alla tåg mellan Jönköping och Skövde var inställda.

Själv fick han inte veta det förrän han stod på perrongen. I ankomsthallen däremot, där han köpte biljetten, skulle tåget gå.

Alla stora företag har beredskapsplaner för hur de ska agera när krisen kommer. SJ:s krisplan för informationen till resenärerna funkade inte alls. Den får glasklart underkänt.

SL inte lika dåliga som SJ

Storstockholms lokaltrafik, SL, var inte lika dåliga. På hemsidan fanns och finns information även om den ibland är obegriplig.

Vad betyder exempelvis följande startmening? Gröna linjen: Förseningar och oregelbunden trafik på övriga sträckor. Ingenting, det är nonsens.

Den som befann sig på t-banenätet under gårdagen fick klara sig själv eller ringa någon kompis. Oregelbunden trafik visade sig betyda obefintlig trafik. Informationen om ersättningsbussar kan, om man är på soligt humör, kallas för bristfällig. Mindre generösa skulle nog vilja säga direkt lögnaktig.

Att snökaos drabbar spårtrafiken går att förstå. Men drev snön in även på informationsavdelningarna? Det verkar så. För där havererade det också – totalt.

Följ ämnen i artikeln