För att vara rätt ska det vara lätt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-21

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Få saker imponerar så stort på mig, som förpackningar som är lätta att öppna.

Som jag får upp med ett enda grepp.

Ritsch.

Det kan vara enkla saker.

Ett paket tvättmedel. Ett paket juice eller tomatkross. Det kan vara vadsomhelst. Bara jag anar att det är någon där ute i industrin som har tänkt: ”Nu ska vi göra det lätt för kunden att öppna.”

Sak samma med de hårda prylarna. Elektroniken. Mobilen, platteven, dvd-spelaren, telefonen, skrivaren och digitalkameran.

Bryr jag mig om ifall kameran har sex megapixel och 2,5 display? Nej, jag vill bara veta var jag ska trycka och om bilderna blir bra. Om kameran är lätt att förstå sig på. Att det är – enkelt.

Och den nya datorn. Går jag i gång för att den har grafikkort Intel 945?GMa, 128 MB Shared? Jag vill bara få ihop den. Jag vill bara att den ska fungera och rätta sig efter mina behov.

Nu genast.

Uppkoppling, mus, program hit och dit, sladdar och kablar. Och så servicen. Ge mig allt i ett paket. Klappat och klart. Har inte tid att bry mig. Vill inte trassla in mig.

Köpte nyligen en skrivare och spände ögonen i försäljaren. ”Jag är bara intresserad av en sak”, sa jag. ”Och det är att jag får ihop det här. Och att det går lätt.”

”Inga problem”, försäkrade han.

Ställde kontrollfrågan: ”Och alla sladdar är med?”

”Jajamänsann.”

Men det var ju fel. Bara en sladd kom med och den var för kort. Och det var ju ett helvete att få ihop den där skrivaren. Det krävdes program och det blev att kalla på hjälp.

Hursomhelst, så delar jag den här inställningen till teknik med de flesta andra kvinnor.

Forskning visar att vi tänker så här.

Vi vet vad vi vill ha. Det ska vara lätt, funktionellt och det ska fungera. Och det ska fungera i dag.

Vi köper teknik för att det ska lösa ett problem och inte för att skapa ett nytt.

Och äntligen har industrin börjat förstå vilken sagolik kundkrets vi är. Och hur mycket pengar vi har.

Elektronikvaruhuset Siba håller till exempel på att rekrytera kvinnliga säljare för att möta våra behov, vårt sätt att tänka.

Och tro nu inte att tjejer är en samling tekniknollor som inte fattar och uppskattar teknikens dolda finesser.

Inte alls.

Vi tycker bara att tekniken ska serva oss. Och inte tvärtom.

Vi vill ha både och.

Monica Gunne

Följ ämnen i artikeln