Slopa snyltarna – stöd sjöräddarna

Isen som ligger tjock i skärgårdsvikarna vittnar knappast om global uppvärmning. Den borde ha gått för länge sedan.

Båtsäsongen närmar sig dock som vanligt och snart börjar folk feja träbåtar, ekor och plastschabrak. Enligt officiella siffror finns det närmare 900 000 fritidsbåtar i Sverige.

Sedan mer än ett sekel finns också ideella Sjöräddningssällskapet, som årligen svarar för 70 procent av alla räddningsinsatser till sjöss. Det är en av Sveriges finaste frivilligorganisationer med 1 800 oavlönade besättningsmän som bemannar 67 stationer runt kusten och i de större sjöarna. Dessa frivilliga är beredda att lämna kaj senast 15 minuter efter ett larm, dygnet runt, året runt, i vilket väder som helst, för att rädda liv till sjöss.

Verksamheten kostar inte skattebetalarna ett öre, utan finansieras helt med hjälp av avgifter från de 90 000 medlemmarna, arv och generösa gåvor.
 

Sedan tio år finns också ett par privata, vinstdrivande företag i Viamaregruppen, vars ägare deklarerat att han ska konkurrensutsätta Sjöräddningssällskapet. För tio år sedan tog han över den överblivna kustradiostationen Stockholmradio från Telia. I samma veva startades Sjöassistans, ett företag som mot årlig avgift förmedlar kontakt med ett antal privata båtägare, vilka kan ge bogsering och enklare hjälp åt båtfolk som får trassel men inte hamnat i nöd. Ersättningarna är begränsade, och Sjöassistans tar inget ansvar för den enhet som får jobbet.

Det kunde vara gott så, om det inte vore för den systematiska snyltning på Sjöräddningssällskapets renommé och den näst intill bedrägliga marknadsföring bolagen använder sig av. Och framför allt om dessa privata bolag stod på egna ben och inte finansierades med hjälp av skattemedel.

Jag har plockat ut dokument som visar att Stockholmradio betalar 500 000 kronor om året för tillgång till trafiken i samtliga VHF-master i Sverige, och viss teknisk utrustning.

Samtidigt betalar staten, via Sjöfartsverket, exakt samma summa tillbaka till Stockholmradio enligt ett annat avtal, signerat samma dag som det första. Ingen avgift i praktiken alltså.
 

Enligt ett tredje avtal får Stockholmradio gratis tillgång till de Kustväderprognoser som SMHI plockar fram under säsong. Kostnaden, 350 000 kronor per år, står Transportstyrelsen för. Som lök på laxen sänder Stockholmradio reklam i VHF-nätet, vilket tydligen är fritt fram att göra för vem som helst.

Du som vill vara med och rädda liv till sjöss, gå med i ideella Sjöräddnings­sällskapet.

Som medlem får du också bogsering och hjälp, även när du inte hamnat i nöd.

Medarbetarna lika som bär ...

Är Stockholmradio och Sjöassistans samma sak? Det verkar så, fast det är två olika aktiebolag. Tittar man på deras respektive hem­sidor så är det precis samma personer som arbetar i båda företagen.

... och ingen upphandling

Några upphandlingar av de tjänster som Stockholmradio anses ge myndigheterna tycks inte ha skett. Jag är möjligen lite gammaldags, men om det nu finns en lag om offentlig upphandling, så kanske den skulle tillämpas?

Följ ämnen i artikeln