PR-genierna i SD

Samma taktik som i höstas - mesta möjliga om ingenting

Om Sverigedemokraternas ledning skulle vilja byta bana finns ett givet alternativ, PR-branschen.

De skapar publicitet av ingenting och lyckas hålla grytan kokande länge.

I helgen böljade ryktena av och an. Än skulle Jimmie Åkesson sluta som partiledare, än skulle han återkomma. Eldunderstöd kom snart i form av en mystiskt utformad notis på hemsidan. ”Vi har något viktigt att berätta nu på fredag kl 21.00”, nollorna i klockslaget ser ut som Åkessons glasögon.

Sena fredagar är normalt en tidpunkt som slipade organisationer och företag använder för att släppa negativ publicitet. Fredagsmys hägrar för alla, inte storförluster eller avsatta toppkvinnor. Ryktena tog ny fart. Vad betydde glasögonnollorna, egentligen?

Ett annat drag var att släppa nyheten att Åkesson ska vara med i Skavlan på fredag. Kan man avslöja en avgång i ett feel good-program? Kanske, kanske inte.

Sedan satte den SD närstående webbtidningen Samtiden ner foten. ”Nu står det alltså klart att Åkesson återkommer som partiledare redan på fredag 21.00”. Hurdå klart, ingen säger ju någonting. Utom att besked ges på fredag.

Summa summarum har SD berättat att ett besked ska ges på fredag kväll och att det blir presskonferens klockan tio. Dessförinnan har Åkesson framträtt hos den vänlige Skavlan.

Denna mycket magra anrättning sysselsatte en stor del av mediesverige i ett dygn. Skickligt, det måste man ge SD.

Taktiken är ungefär samma som i höstas då SD höll väljarna på halster om hur de skulle rösta när riksdagen tog ställning till regeringens budgetförslag. Det mest Sverigevänliga alternativet, var svaret och med det lyckades de skapa en hype, och massor av publicitet, kring sitt parti i flera veckor.

När besked äntligen skulle ges höll vikarierande partiledaren Mattias Karlsson ett långt tal om kostnaderna för invandringen innan han äntligen kom till saken. Ny PR-succé. I direktsänd tv i åtskilliga kanaler fick han helt okommenterat sprida kärnan i SD:s invandringsfientliga budskap. Det kan bli da capo på fredag kväll - fast då är det nog inte lika många som tittar.

Som sagt, mästare på spinn och PR. Men flyttar SD fram sina positioner?

Att SD såg till att regeringens budget röstades ner ledde till Decemberöverenskommelsen. Den berövade SD allt inflytande över den ekonomiska politiken. Sverigedemokraterna tappade alltså makt genom manövern.

Vad beskedet om Åkesson kommer att leda till är ännu så länge höljt i dunkel. Men sett i backspegeln har SD inte mycket att yvas över. Ända sedan migrationsöverenskommelsen 2011 mellan den dåvarande regeringen och Miljöpartiet har Sverigedemokraternas manöverutrymme beskurits genom uppgörelser över blockgränsen.

De är vågmästare, växer men får successivt mindre att säga till om. Men PR, är de bra på.