Samla kritiken med ett klick

Publicerad 2013-04-04

Trött på sexistisk reklam? Snart finns en app som ska samla kritiken

Snart är appen mot sexistisk reklam här – NotBuyingIt. Plåta en reklambild du reagerar mot, folk kan hålla med och företag får veta vilka bilder ni reagerar mot.

Men hur mycket påverkas egentligen företagen?

Det började som en hashtag på Twitter – genom att lägga ut kränkande reklambudskap, bilder och länkar och hashtagga #NotBuyingIt har folk visat företag vad de inte köper för typ av bilder. Tanken är att stora skaror ska kunna rasa mot reklam på ett lätt sätt.

Och många exempel har det blivit. I Twitterflödet syns en mängd företag som konsumenter reagerar mot.

Nu kommer snart mobilapplikationen med samma funktion. Genom den ska man få hissa eller dissa ännu mer.

- Det är väl ett jättebra initiativ. Att man tar fasta på ett engagemang som finns och synliggör orättvisor, säger Fredrik Wass, frilansjournalist som skriver mycket om nättrender och sociala medier.
Han är också en av tre som står bakom podcasten Maktministeriet som handlar om maktstrukturer på nätet.

Hur mycket makt har egentligen konsumenter i sociala medier?

- Ganska mycket makt, ibland kanske överdrivet mycket. Och företagen är lite nya på det här och lyhörda för kritik. En arg konsument kan räcka för att massa folk ska bli upprörda och dela inlägg. Men det saknas ibland kritisk granskning – saker kanske inte ens har hänt.
Hur påverkas företag?
- De får krishantera mycket mer och verkligen vara på alerten i dag.

”Visst har reklam en inverkan”

Hur mycket sexistisk reklam egentligen påverkar oss konsumenter går inte att säga, enligt Anja Hirdman, medie- och genusforskare vid Stockholms universitet.

- Men vi har väldigt mycket reklambilder runt oss i vår offentliga miljö och Sverige som är ett land med mycket reklam har inte heller någon samlad reglering kring det.
Påverkas vi alls av reklamen?
- Visst har reklam en inverkan, annars skulle man inte lägga ned de resurser man gör på den.

Under senare tid har en hel del företag råkat på missnöjda folkmassor i sociala medier. Lindex sexiga barnkläder fick folk att rasa och H&M:s hantering av hot på deras Facebook-sida gjorde också folk missnöjda.

Ger de här upproren något resultat?
- Det kan de mycket väl göra – om den tänkta målgruppen blir allt mer kritisk. Företag som Ikea har till exempel ändrat sig efter kritik, säger Anja Hirdman.

Även Fredrik Wass tror att det har gett resultat, i alla fall i de specifika fallen.
- Andra företag har också sett detta och insett att man måste vara snabbare på nätet. Man lägger mer personalresurser för att möta kunder på nätet i dag. Men, trots att folk till exempel reagerar mot H&M så går många ändå dit och handlar. Att faktiskt göra en förändring i sitt liv är ett steg längre. En Lindex-skandal påverkar kanske inte, men många bäckar små...

Detta rasar vi också mot i sociala medier

Lidl gör skillnad på flick- och pojkkläder i reklam

Han tog strid mot Telia på Facebook

Kritik mot Lindex sexiga barnkläder

Storm mot H&M efter deras bristande hantering av hot på företagets Facebook-sida