Ryanair: Ta er hem bäst ni vill

Publicerad 2012-09-17

Panik utbröt på flygplatsen när planet aldrig kom

När familjen Axelsson skulle flyga hem från solsemestern i Kroatien kom det inte något plan.

Enligt Ryanair blåste det för mycket – och passagerarna fick ta sig hem bäst de ville.

– Så här illa trodde jag aldrig att de skulle bete sig, säger Mirva Axelsson, 31.

Efter tio dagars sol och avkoppling i Kroatien skulle Mirva, 31, och Ronny, 37, flyga hem till Nyköping med sina två barn i fredags.

Men drygt tio minuter innan planet skulle lyfta fick familjen besked om att ­planet skulle bli försenat på grund av kraftig vind.

Efter ytterligare två timmars väntan kom det slutgiltiga beskedet: planet ­hade vänt och kört tomt till Sverige.

Fick ingen hjälp

Flygplatspersonalen i Rijeka berättade för de strandsatta resenärerna att Ryanair hälsat att ”passagerarna får ta sig hem bäst de vill”.

– Även om vi hade börjat inse att det skulle bli strul så var det ju en chock, och barnen började gråta. Vi visste ju att vi reste med ett lågprisbolag, men jag trodde aldrig att de bara skulle lämna oss, säger Mirva ­Axelsson.

När passagerarna förstod att de inte skulle få någon som helst hjälp utbröt ­panik.

– Folk började söka efter nya avgångar med telefonerna, men det fanns ingen internetuppkoppling på flygplatsen så det blev kaos, säger Mirva.

Kostade tusenlappar

Till slut hittade familjen en alternativ flight från ­Italien.

– Vi bokade in oss på ett flyg från Treviso dagen ­efter, men vi blev tvungna att ta en taxi hela vägen till Trieste i Italien.

Väl framme i Treviso tvingades familjen jaga ­hotell sent på kvällen.

– Till slut fick vi tag på ett hotell, men redan då hade vi fått lägga ut uppåt 8 000 kronor, säger Mirva.

”Omöjliga att få tag i”

Sedan hemkomsten till Nyköping i går har Mirva och Ronny förgäves försökt nå flygbolaget.

– De är omöjliga att få tag i. Vi har ringt massvis av nummer men samtalen klickas bara bort, och när vi försökte kräva pengarna tillbaka via deras formulär på nätet fanns flygplatsen i Rijeka inte ens med i listan, säger Mirva.

Enligt Konsumentverket gör flygbolaget helt fel då de lämnar passagerarna åt sitt öde.

– Man har alltid rätt till hjälp med transfer och ombokning, och om det handlar om sådana här tidsspann så har man även rätt till mat och boende, säger Jolanda Girzl, chef för enheten ­Konsument Europa.

Även Aftonbladet har förgäves sökt Ryanair.

Följ ämnen i artikeln