Ryanair: Vi bad om ursäkt

Uppdaterad 2018-07-12 | Publicerad 2012-09-17

Familjen Axelsson blev övergivna av Ryanair när de skulle hem från sin solsemester i Kroatien.

Nu har flygbolaget gett sin version av händelsen.

– Vi bad om ursäkt till passagerarna och erbjöd dem att boka om sin resa, skriver Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair i ett e-mejl.

I dagens tidning berättade Aftonbladet om Mirva, 31, och Ronny, 37, som tillsammans med sina två barn blev strandsatta i Kroatien.

Anledningen var att det Ryanairplan som familjen skulle flyga hem med inte kunnat landa på flygplatsen i Rijeka på grund av hårt väder.

”Bad om ursäkt”

Flygplatspersonalen meddelade att Ryanair hälsat att ”passagerarna får ta sig hem bäst de vill”. Och för familjen Axelsson betydde det att de fick lägga ut drygt 8000 kronor för att flyga hem från italienska Treviso dagen därpå.

I ett e-mejl till Aftonbladet ger flygbolaget nu sin version av det hela.

– Vi bad om ursäkt till passagerarna och erbjöd dem att att boka om sin resa, skriver Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair.

Han förklarar också att bolaget via e-mejl informerade om hur ombokning kunde ske.

– Ryanair skickade omedelbart ut ett e-mejl till passagerarna med information som tillät dem att boka om sin flight helt gratis via vårt bokningssystem eller via våra bokningsagenter, skriver Stephen McNamara.

Utlovar ersättning

Vidare utlovar han ersättning till de passagerare som fått göra extra utlägg för exempelvis boende och mat.

– Passagerare som fått göra extra utlägg för boende eller mat på grund av den inställda bokningen bör skicka in kopior på sina kvitton, så att Ryanair kan ersätta dem för detta.

När Aftonbladet berättar för Mirva Axelsson om flygbolagets svar blir hon glad.

– Det var ju skönt att han ber om ursäkt, och så länge vi får ersättning för våra utlägg så är vi nöjda, säger hon.

Men hon tycker ändå att bolaget kunnat sköta det hela bättre.

– Istället för att skicka ut ett mejl som ingen kan läsa, eftersom det inte fanns något internet på flygplatsen, hade det ju kunnat skicka dit personal. Det är inte så mycket man kan göra när man står mitt i en storm utan internet, oavsett hur många mejl man får, säger Mirva Axelsson.

Följ ämnen i artikeln