Anrik Ålandsbåt i nytt blåsväder

Uppdaterad 2013-05-21 | Publicerad 2013-01-02

Tvingas halvera trafiken och säga upp all personal

Klassiska Ålandsbåten Birger Jarl är i knipa – igen.

Nu har ägarna sagt upp alla 120 anställda och kommer att halvera antalet avgångar under vintern och våren.

Birger Jarl, som byggdes på Finnboda varv i Stockholm 1953, har troget tuffat på Östersjön i 60 år. Men de senaste åren har kantats av problem.

Redan 2011 var Ånedlinlinjen berett att ta sitt enda fartyg ur trafik. Det sedan 2010 K-märkta fartyget kunde då inte leva upp till nya, strängare regeler för brandsäkerhet, då inredningen mest bestod av mässing och eldfängd mahogny.

Efter flera långa varvsbesök och en upprustning för närmare 25 miljoner kronor lyckades ägarna rädda kvar sitt fartyg på Östersjön.

Varannan vecka vid kaj

Men nu har nya problem tillstött. Fartyget har på senare tid lockat oväntat få resenärer och det har lett till att rederiet fått ekonomiska problem.

Moderbolaget Rederi Allandia AB ansökte om företagsrekonstruktion den 14 december, enligt DN.se.

Samtliga 120 anställda har nu sagts upp och de dagliga avgångarna mellan Stockholm och Mariehamn på Åland ställs in. Från den 11 februari blir det istället en vecka med dagliga avgångar följt av en vecka vid kaj. Över sommaren blir det sedan dagliga avgångar igen, då ska fartyget till en del bemannas med säsongsanställda

– När vi kommer igång igen kommer vi att vara 65 anställda. Det är turordningsregler som gäller och fackliga förhandlingar pågår, säger rederiets styrelseordförande Wolfgang Kukol till DN.se.

”Folk har slutat resa”

– Underlaget är för dåligt, folk har slutat resa. Jag antar att det handlar om att man inte har råd i samma utsträckning längre. Det är inte bara vi som drabbas, men de andra rederierna har fler fartyg och därmed fler möjligheter att bolla runt, säger Wolfgang Kukol.

Resenärer som drabbas av de inställda avgångarna med Birger Jarl har erbjudits pengarna tillbaka eller ombokning.

Konkurrensen på Östersjön hårdnar ytterligare om ett par veckor. Då sätter Viking Line sin nya superfärja Viking Grace i trafik på linjen Stockholm–Åland-Åbo. Fartyget är det första större passagerarfartyget i världen som drivs med flytande naturgas.

Viking Grace kan ta 2800 passagerare och Viking Line har redan säkrat över 300000 bokningar med fartyget.

Följ ämnen i artikeln