Nu testas Viking Lines nya superfärja till havs

Publicerad 2012-12-27

Först i världen att drivas med naturgas

Viking Lines nya flaggskepp Viking Grace är nu ute på sin andra och slutgiltiga testtur.
Den 13 januari är det dags för jungfrufärd med start i Åbo för den 218 meter långa jättefärjan.
Viking Grace blir då unik som världens största passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas.

Nymodigheten finns på akterdäck.
Där står två stycken 140 ton tunga cisterner för flytande naturgas, LNG, som blir fartygets huvudbränsle.
Delar av Stadsgårdskajen har fått byggas om för att Viking Grace ska kunna lägga till och tankas. Ett svenskt företag, Mann Tek i Mariestad, har utvecklat en snabbkoppling som gör att man kan bunkra 75 ton gas på endast en timme.

”Inget buller, inga svall”

Den 10 augusti sjösattes den 57000 bruttoton tunga färjan vid varvet i Åbo. Sedan följde det omfattande inredningsarbetet.

1 december var det dags för den första testturen som gick till Gotska Sandön. Och nu handlar det alltså om sluttestet, fyra dagar till sjöss i bland annat vattnen kring finska Utö och Hangö samt Gotska Sandön.
– Det har gått alldeles utmärkt! Grace låter inte ett djäkla dugg. Det bullrar inte och det kommer inga svallvågor från henne, säger Peter Fredriksson, ansvarig för en facebooksida för trogna Viking Line-resenärer.

Eko i hela världen

Experter från hela världen köar för att få plats ombord och följa färjan som alltså drivs av flytande naturgas, det enda i världen för över 1500 passagerare som går på just naturgas.
– Uppmärksamheten kring det här fartyget har varit stor lokalt, men den har varit rent enorm globalt, säger Kari Granberg på Viking Line.
Mot bakgrund av att från och med 2015 måste fartyg på Östersjön utrustas med avgasrening om de drivs med tjockolja blir LNG-tekniken ett alltmer efterfrågat alternativ.
Enligt Viking Line kommer det nya bränslealternativet att reducera utsläppen av kväve med 85 procent och koldioxid med 20 procent.

300 000 bokningar

Viking Grace har plats för 2800 passagerare och de 880 hytterna finns i fyra kategorier. En av hyttmodellerna har egen jacuzzi, en annan egen bastu plus att mycket high tech ryms.
Sedan Viking Line inledde trafiken över Östersjön 1959 har rederiet haft drygt 50 fartyg i trafik och över 175 miljoner passagerare har åkt.
Den 13 januari, om allt går som det ska, ersätter Viking Grace passagerarfärjan Isabella på rutten Åbo-Åland-Stockholm och anlöper Stockholm för första gången dagen därpå.
Intresset för Viking Grace slår alla tidigare föregångare bland rederiets färjor. Drygt 300000 bokningar har redan gjorts.

Följ ämnen i artikeln