BMW eller Audi

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-07-27

vem vinner tyska öppna?

BMW är bilen för den som prioriterar sportighet medan den som föredrar komfort trivs bäst i Audi.

Det har tagit många, många år.

Men äntligen är Audis nya A4 cabbe här.

En hård konkurrent till snygga BMW Cab?

Dessa två konkurrenter har egentligen fler likheter än skillnader.

Båda har fyra sittplatser, elektriskt manövrerade suffletter med glasbakrutor som försvinner helt när de är nedfällda, samt sexcylindriga motorer på tre liter med snarlik styrka.

Bagageutrymmena är likartat stora, runt 300 liter.

BMW:s 3-serie-cabbe är en gammal bekant som hängt med i två år.

Audis gamla hängde med 10 år och över två modellbyten. Den nya lär inte bli lika gammal.

BMW 330Ci Cabriolet är av en tuffare natur och det speglar också skillnaderna mellan dessa två öppna vagnar.

Precision

Redan från första metern känner man att BMW är en mer ”direkt” bil.

Det handlar om en speciell slags precision, en precision som BMW nästan är ensam om.

Känslan genomsyrar även motorn och växellådan som utan tvekan är en höjdare: silkeslen, råstark och extremt varvvillig gör den minsta sväng till kiosken till en rent nöje.

Visserligen erbjuder även BMW vindskydd och en stor skyddande vindruta men det går inte lika lätt att som i Audin finjustera hur mycket drag man vill ha på sig genom att laborera med sidorutor och vindskydd.

Tuff affär

Totalt sett är Audi det klara komfortalternativet.

Detta intryck förstärks av att BMW-fjädringen är stötigare i låg fart.

BMW vinner på motor/växellåda och Audi på komfort.

På vägen är BMW kung. Och cabrioletmodellen av A4 är inte lika rapp i chassit. Man längtar faktiskt efter ett quattrosystem.

Ekonomiskt ligger Audi bra till med ett nypris som ligger 36 000 kronor under BMW-cabrioleten.

Men tittar man i stället på driftkostnaderna är resultatet det omvända. BMW vinner – tack vare lägre värdefall och fri service tre år och 4 000 mil.

De tyska, öppna mästerskapen är alltså en tuff affär. Frågan är bara hur det blir när nya Mercedes CLK kommer som cabbe.

Robert Pettersson (-), Werner Schruf (-)

Följ ämnen i artikeln