Det våras för Porsche

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-03-26

Vi testar en S-ärskilt kul cab

Våren är snart här. Vad passar bättre än en ny cabbe?

Denna gång en S-ärskilt kul en från Porsche.

Så här i slutet av vintern har man nästan glömt hur underbart det kan vara att åka öppet. Och cabsäsongen kunde inte ha fått en trevligare start.

Cabbar brukar tyvärr lida av ett par nackdelar.

Att kapa taket försämrar vridstyvheten, med alla konsekvenser det kan ha för en riktig sportbil.

Aerodynamiken får sig också en rejäl törn, precis som den passiva säkerheten. Och bilen blir tyngre.

Lika snabb som kupén

Nu är vridstyvheten i Porsche Carrera S Cabrio inget problem.

Och med tygtaket på hävdar Porsche att cabben har samma luftmotstånd som kupén.

En stor bedrift om det är sant.

Den officiella toppfarten för ­S-­modellen är 293 km/tim. På pricken densamma som för vanliga 911! Mycket tack vare den jämna suffletten och ett nytt plant golv som låter luften flyta smidigt under bilen.

Att Carrera S Cabrio är ett under av smidighet, styrka och körglädje behöver kanske inte sägas.

Styrningen?? ja, just så exakt och känslig som du vill ha den.

Cabrioleten har aningen mjukare fjädrar än coupén för att betona att detta är en bil för livsnjutare.

Säkerheten oväntat bra

Komforten uppskattas på den ojämna bergsvägen, men när vi kommer till snabbare asfalt är känslan tvetydig.

Väghållningen är inte riktigt lika klippfast som i coupén. Fast det gäller bara i fartregistret över 200 km/tim, vid avancerad kurvtagning och tvära gupp. En närmast akademisk anmärkning.

Ett möte med en gammal dieselpickup för mig snabbt in på säkerheten.

Carrera Cabriolet har aktiva störtbågar som skjuts ut ur karossen och omfattande förstärkningar med superstarkt stål för att kompensera för avsaknaden av ett tak.

Håller måttet

Kronan på verket är det nya PSIP – Porsche Side Impact Protection. Ett system med två krockkuddar, en för överkroppen placerad i stolen och en i dörren som täcker hela fönsterytan och skyddar huvudet. Ett lika unikt som självklart system i cabbar.

Det finns en handfull öppna bilar som håller måttet när det gäller kör­egenskaper.

Porsches egen Boxster är en. Ferraris nya 430 Spider en annan.

Carrera S Cabriolet är en bilupp­levelse för den verkliga finsmakaren, värd en topplacering i detta gäng.

Porsche Carrera S Cabrio

Fredrik Huldt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln