Cab som tål minusgrader

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-10-20

Nissan Roadster förstör frisyren - året runt

Allt fler nya cabbar blir vinterbonade.

Exempelvis Nissan 350Z Roadster.

Men var försiktig med gasfoten.

Dra i ett handtag, tryck på en knapp och på 20 sekunder försvinner tygtaket ner i bagageutrymmet. Det stjäl dock ganska mycket plats från ett från början litet utrymme.

I uppfällt läge är suffletten mycket välisolerad vilket gör bilen till en ypperlig åretrunt-cabriolet.

Sikten bakåt är det dock inte mycket bevänt med, man får lära sig att använda sidospeglarna eftersom bakrutan är minimal.

350Z Roadster är inte den vackraste cabben på marknaden men bilen har en egen karaktär och formgivarna har gjort små ändringar för att pigga upp helheten.

Ett exempel är de två strutar som sitter bakom nackstöden, som adderar lite dramatik till bilens annars lite flata akterparti.

Modern och tuff

Roadster är förstärkt jämfört med kupén, det har gjort bilen väldigt vridstyv och inte ens djupa potthål orsakar vibrationer i den inre backspegeln - annars ett vanligt problem på öppna bilar.

Man sitter lågt i 350Z Roadster, nästan som att ligga i ett badkar och turbulensen i kupén är väldigt liten.

Det går att köra öppet i motorvägsfart.

Tack vare en effektiv värmeanläggning borde öppen körning under vinterhalvåret inte heller vara ett problem.

Roadster väger 1 480 kilo, men tack vare den biffiga, 3,5-liters V6:an är det bra fart.

Noll till 100 km/tim tar cirka sex sekunder och toppfarten är över 260.

Liksom kupén är Roadster en i alla avseenden trevlig vägvagn.

Styrningen kan upplevas som livlös runt mittläget men precisionen i kurvorna är oklanderlig.

Inredningen är modern och tuff, men tyvärr är kvalitetskänslan halvdan.

Lite synd, för resten av bilen tilltalar enormt.

En fräck, snabb och vinterduglig cabriolet. Med både antispinn och antisladd. Ett måste i snön.

Nissan 350Z Roadster

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln