Mercedes S-klass – Der Kaiser

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-11-21

Grattis kungar och presidenter – nu har Mercedes gjort en ny bil åt er.

Den är stor och storartad. Kanske inte vad världen behöver, men helt säkert vad världens statsmän tycker att de behöver. En limousin med all tänkbar modern teknik och lyx.

Mercedes har transporterat monarker och presidenter under hela 1900-talet. Att vi nu gått in i ett nytt sekel betyder ingenting. Mercedes tänker fortsätta att hålla statschefer, företagsledare, oljeshejker, maffialedare och andra som har tillgång till gott om pengar med ståndsmässiga fordon.

Saknar ingenting

Och nya S-klass saknar ingenting för att göra resan komfortabel och säker. Bland det mer spektakulära är den infraröda mörkerkameran (kostar

19 000 kronor, läs mer intill) och det aktiva antikrocksystemet. Bland det märkligaste är att pisksnärtskydd kostar extra.

Bland det som är precis som vi förväntat oss är den extremt höga kvalitetskänslan.

När jag såg nya S-klass på bilsalongen i Frankfurt i september tyckte jag att den såg stor och lite klossig ut. På gränsen till vulgär.

Men ute på vägen känns proportionerna helt rätt, nästan nätta. Bilen ser slank ut, trots en längd på minst 508 cm, 521 för den långa versionen, 187 cm bredd och höjden 147.

För att undvika alltför skrymmande dimensioner trots den rejäla spårvidden har karossen kraftigt utbyggda hjulhus. Det ser bra ut och för inte i första hand tankarna till Ford Focus, som jag läst, utan till 1940-talets strömlinjeformade lyxbilar.

Varför den biffiga spaken?

Bakluckan som ligger som ett lock ovanpå bakdelen liknar utskällda rivalen BMW 7-series, och nu är det väl snart slut på skället.

Även på förarplats finns en del likheter med BMW. Växelväljaren till automatlådan har reducerats till en liten spak på rattstången, precis som hos kollegan från München.

Varför en biffig låtsasväxelspak som stjäl utrymme mellan stolarna när den ändå bara är kopplad till ett par elektriska ledningar? Och det multifunktionella kontrollvredet är nästan lika svårrattat som hos BMW, men Mercedes har förädlat det med ett musselformat stöd för handen snett ovanför/bakom vredet. Elegant, som sig bör. Under musslans lock döljer sig dessutom knappsatsen till inbyggda telefonen.

Allt är formgivet och designat för maximal funktion och flärd, men

ibland går det för långt. Att försöka vidareutveckla de redan så logiska knapparna till fönsterhissarna är ju bara klåfingrigt, nu ska föraren treva sig fram efter åtta(!) olika postitioner för att hissa de fyra rutorna upp eller ner.

Ett steg tillbaka

Vis av skadan efter tidigare konstruktöreras upptäckarlusta tar nya S-klass faktiskt också en del steg tillbaka.

Till exempel är de elektroniska bromsarna i E-klass borta och de konventionella hydrauliska bromsarna som var så hopplöst omoderna, för ett par år sen är tillbaka igen.

De elektroniska bromsarna har varit ett konstant problem för Mercedes och framförallt för Mercedes E-klass-ägarna eftersom de ibland upphör att fungera när de behövs som bäst.

Men Mercedes kastar sig istället in i nya elektroniska utmaningar.

Pro-Safe är ett system som ska skydda vid en olycka. Systemet börjar jobba när det anar en krasch, när föraren flyttar foten från gasen till bromsen ovanligt snabbt.

Varningsblinkers tänds

Då rätar det upp stolsryggarna (även bak), drar åt bältena, hissar upp rutorna och stänger takluckan. Dessutom hjälper systemet föraren att trycka till ordentligt på bromspedalen. När bilen väl stannat tänds varningsblinkers, för att slockna när bilen börjar rulla igen.

Pro-Safe är standard, den radarbaserade avståndskännande farthållaren är tillval, men med den i bilen går Pro-Safe igång automatisk om S-klassen närmar sig framförvarande bil onaturligt snabbt.

Hur är bilen att köra då? Och att åka i?

Körupplevelsen är som vanligt i så här stora och tunga bilar rätt avskärmad. Att ens tala om körglädje skulle enbart vara löjligt. Men köregenskaperna är mycket bra, synnerligen säkra och bilen förbluffar med att göra det föraren förväntar sig snabbt och exakt.

Vindbruset förvånar

Komforten är bra med synnerligen fin fjädringskomfort och lågt ljud, även om en del vindbrus förvånar redan vid normal (och tillåten) motorvägsfart.

Stolarna är bra, mycket bra till och med om man väljer multi-stolarna

(18 000 kronor extra fram, lika mycket bak).

Men bak är benutrymmet pinsamt dåligt för den som väljer den nomallånga bilen. Först i de förlängda bilarna får statsöverhuvudet det benrum han förväntat sig.

Priserna börjar kring 775 000 kronor men passerar snabbt miljonvallen med större motorer och mer utrustning.

Fakta/Mercedes S 500

Mycket prydligt, konstigt vore det annars. Men hastighetsmätaren som är en projektion ser billig ut. På natten ersätts den av en ir-bild.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln