Besten Mercedes-AMG C 63 S testad

Publicerad 2015-03-20

Vi kör Mercedes 510-hästarsmonster!

Råbarkad, rapp och rysligt snabb.

Nya Mercedes-AMG C 63 S är ett sylvasst 510-hästarsmonster som käkar bakdäck till frukost.

Vi har provkört!

Jag slår en lov runt den blå bilen och noterar att det visserligen sticker ut ett par rejäla avgasutblås, att fälgarna fylls av bromsskivor stora som soptunnelock och att bakluckan har en liten diskret vinge, men att den ändå ser tämligen beskedlig ut. Ett otränat öga skulle definitivt kunna ta det här för en vanlig C-klass. Men det finns en detalj som avslöjar en milsvid skillnad. De där AMG-emblemen. Och när väl motorn startas råder ingen tvekan längre. Med åtta aktiva cylindrar blir allt så mycket tydligare.

Vi befinner oss i södra Portugal och framför mig ligger racingbanan Autódromo Internacional Algarve. Här har Formel 1-bilar testats och utvecklats – och nu är det min tur att bända runt Mercedes nyaste AMG-monster.

Motorn från föregående generation, den närmast legendariska 6,2-liters V8:an, har förpassats till museum och i stället har den 2,2 liter mindre V8-motorn från märkets nya sportcoupé AMG-GT hittat ner under huven. Starkare och bättre, men lika karakteristisk är inte den nya motorn, men i gengäld utlovar Mercedes 32 procents lägre bränsleförbrukning.

Så mindre motor – lägre effekt, tänker du nu? Inte då. Två turboladdare skyfflar in tillräckligt med luft för att motorn ska ge hela 510 hästkrafter och urstarka 700 newtonmeter – till bakhjulen!

En förfinad muskelbil

Det går lätt att köra brett, upptäcker jag snabbt när bakhjulen bryskt vandrar i sidled i utgången av kurvan ackompanjerade av V8:an som sjunger så ljuvligt bara en AMG-motor kan göra. Trots att S-versionen vi kör har en elektroniskt kontrollerad låsbar diffbroms krävs det en varsam gasfot för att alla 510 hästar inte ska försvinna i ett rökmoln, men rätt hanterad blir C 63 S till slut en tämjd best. De mjuka Michelin Pilot Sport-däcken hjälper till att ge framvagnen ett fenomenalt grepp i kurvorna samtidigt som det aktiva dämparsystemet hanterar ojämnheter och viktförskjutningarna med bravur.

Samtidigt som C 63 S är en förfinad muskelbil pallar den trycket för hård racing, utan att tumma på den råhet som omsusat AMG-bilar. 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och med AMG Driver’s package är toppfarten hela 290 km/h (280 för kombin).

Enda plumpen i protokollet för min del är växellådan. Visst växlar den snabbt och effektivt, men eftersom det är en konventionell låda saknas det där blixtsnabba kuggskiftet som får det att smälla till i ryggraden. Det är inte omöjligt att lådan växlar på några millisekunder på pappret, men det känns bara inte så. När allt annat är så på tå och oslipat önskar jag att samma gällde växlingarna.

Högt vägljud

När vi senare rullar ut på Portugals landsvägar uppenbarar sig dock en annan sida av skönheten – som plötsligt blir en form av odjur. De breda däcken skapar ett närmast olidligt högt vägljud, medan motorn gör sitt bästa för att sjunga ikapp. Här avslöjas det att Mercedes-AMG C 63 S inte är någon mjuk kompromiss. Vill man ha det värsta – och det vill man – gäller det för familjmedlemmarna att köpa varsin Peltor-kåpa och hålla i sig.

Fjädringen i sig är hård och på dålig väg stötig, men tack vare det justerbara chassit går det ändå att uppnå någon form av komfort på landsväg. Men lika bekväm som en C-klass utrustad med luftfjädring är den förstås inte. 

Kupéutrymmen är desamma som i en vanlig C-klass och till skillnad från konkurrenterna från Bayern, BMW M3, finns C 63 också i kombiversion.

Finns i light-version

Sedanversionen av C 63 S har ett grundpris på 772 900 kronor och kombin 785 900 kronor. För 80 000 kronor mindre finns en ”vanlig” C 63 utan S, vilket innebär 476 hästkrafter, ingen elektroniskt styr diffbroms och du måste klara dig utan möjlighet till de keramiska bromsarna. Oavsett S eller inte är C 63 enbart bakhjulsdriven, men för den som vill ha fyrhjulsdrift finns ”light-versionen” C450 AMG 4Matic som med sin turboladdade V6:a på 367 hästkrafter ska fungera som en billigare instegsversion till AMG-klubben. Något pris är däremot inte avslöjat, men körkänslan är mer mogen och mindre busig. Det vill säga bekvämare, men också lite tråkigare.

Mitt råd är att pruta med ett par Peltor-kåpor och löp linan ut. Mercedes-AMG C 63 S erbjuder, trots att det saknas en dryg Volvo-motor i cylindervolym jämfört med föregångaren, den råa AMG-känslan man drömmer om. Och det är ruskigt, ruskigt roligt!

Följ ämnen i artikeln