Renault Laguna 2,0 T

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-11

Tilltalande doldis.

Ansiktslyftet ger Renault hopp. Ny inredning och nos ska locka bilköparna.

Renault har ansiktslyft Laguna.

Och det nya fejset grinar argsint.

Men så står det också ”GT” på bakluckan.

Med ny nos och 70 procent nya inredningsmaterial hoppas Renault att folk ska köpa Laguna för dess design.

Även läderklädseln är ny och känns riktigt fin.

Speciellt i kinarött, exempelvis i nya GT-modellen.

Laguna känns överlag bättre kvalitetsmässigt – även om det fortfarande är långt kvar till tysk nivå.

Häftigaste nyheten är annars just GT-varianten – med en ny tvålitersturbo på 205 hästar. Både sänkt (10 millimeter) och med hårdare fjädring.

Styrkänslan vag

Motorns klipp i mellanregistret imponerar och det vässade chassit jobbar mycket fint på dålig väg och ger samtidigt föraren rejält med vägkänsla.

Balansen är nära neutral och styrningen rapp. Imponerande, eftersom Laguna dessutom har kvar sin fina fjädringskomfort. Men tyvärr är styrkänslan vag och växellänkaget sladdrigt och inexakt på typiskt franskt vis.

Snabb ruttberäkning

Utrustningsmässigt finns nu navigationssystemet ”Carminat” (plus 15?000 kronor) och det styrs nu-

mera med en iDrive-liknande tingest bakom växelspaken, som fungerar bra.

Systemets ruttberäkning uppges vara Europas snabbaste. Det betvivlar jag inte.

Fler nyheter:

Nyckelkortet kan i ”ansiktslyfta” Laguna förbli i fickan. Praktiskt.

Antisladd är numera standard – förutom i 1,6-modellen. Inte speciellt genomtänkt – tror Renault på allvar att köparna av den billigare bilen är bättre på att häva sladdar?

Dyr doldis

Renault Laguna har hela tiden varit en tilltalande doldis.

Så även nu med GT-chassit. Men den känns uppriktigt sagt lite dyr.

Fakta/Renault Laguna 2,0 T

Läderklädseln gillar vi.

Provkört.

Fredrik Pettersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln