Aston & Martin

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-09-13

Aftonbladet fick heldag på fabriken med alla modeller

Fem modeller av bästa Bond-märke – och vi provkör dem alla.

Aftonbladet Bil besöker Aston Martins fabrik i England och provkör hela modellflottan.

Prognosen visar regn, ingen är förvånad, vi är ju i England. Men på morgonen skiner solen över heden utanför slottet Fawsley där jag bor och en skock får bräker över att det fina vädret verkar vara på väg tillbaka. De gula gräsmattorna vittnar om några heta föregående veckor och jag antar att fåren föredrar traditionellt brittiskt väder med frodigare bete.

Alla modeller står framme

Just frodigt bete är vad jag ska ut på idag. Aston Martin har dukat upp hela sin modellflotta och har lovat att jag ska få köra alla, eller åtminstone så många jag hinner. Mums!

På schemat ser jag att min önskan att få köra DBS och Vantage V12 har hörsammats, men man har även slängt in en DB9 Volante och givetvis helt nya fyrdörrarsbilen Rapide. Det Astonägda märket Lagonda har tillverkat några fyrdörrarsmodeller genom åren, Rapide är dock ingen Lagonda utan en äkta Aston med starka släktband till DB9.

Första dagen får vi en rundtur i fabriken där Aston Martin byggt bilar sedan 2001, innan dess i Newport Pagnell där man huserade i 50 år. Men den första bilen tillverkade man redan 1914.

Av de 200 timmar man lägger på varje bil går 70 åt till att få snits på interiören. Många kohudar, primärt från kalla länder där insektsbett inte förstör lädret, förvandlas till härligt mjuka stolar och läderklädda paneler.

Hög kvalitet

Man är noga med att påpeka att alla material är äkta, det som ser ut som metall är metall, hög finish och känsla är viktigt för Aston Martin. Och när jag nagelfarit ett halvt dussin bilar kan jag konstatera att det mesta känns väldigt solitt och att man kan konsten att tapetsera. Men allt är inte guld som glimmar, hur roligt är det till exempel med blinkerspak från Ford, navigation och mittkonsolsdisplay från Volvo och diverse annat som inte känns passande i så dyra bilar som Aston Martin?

Fordmotorer från Tyskland

V12-motorn byggs i Köln, där Ford håller till, och signeras inte längre av en hängiven motorbyggare. Motorn baseras på Fords Duratec V6- motor och två av dessa bildar Astons sexlitersmotor. Känns inte så exklusivt, men det är innan man startat bilen. Så nu gör jag det. Det gäller att suga i mig allt jag kan för det blir bara några mil i varje bil.

Följ ämnen i artikeln