BMW:s nya 5-serie: Ingen 5-etta

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-19

Ersättaren till ägarnas favorit lever inte upp till BMW-ryktet

När nya 5-serien kom för två år sedan hade den en tuff uppgift. Att ersätta den bilmodell som har störst andel nöjda ägare, bevisat i flera undersökningar, var inte lätt.

Den första kullen har också haft problem.

Så – vågar du köpa en begagnad femma?

Nykomlingens nya design har av många uppfattats som ”egensinnig”, lindrigt sagt.

Lägren är två – antingen är man för eller emot.

Men när nu två år har gått har de flesta hunnit vänja sig vid designchefen Chris Bangles modiga linjer. 5-seriens uppkäftiga attityd har onekligen sina kvaliteter. Om inte annat så ser den modern ut.

BMW laddade nya 5-serien, som kallas för E60 (föregångaren E39), med mer teknik och det har gett högre betyg från läsarna. Aktiv styrning, aktiva krängningshämmare och massor med aluminium som håller vikten nere gör att nya 5-serien får rekordhöga betyg av ägarna när det handlar om ”körglädje”. Faktiskt högre än föregångaren.

Tummen ner för designen

På liknande sätt är ägarna till nya 5-serien ännu mer nöjda med motorerna, komforten och framför allt utrymmen i baksäte och bagagerum. Men alltså inte riktigt lika övertygade om designen.

BMW tidigarelade introduktionen av E60 till sommaren 2003.

E39-försäljningen tvärdog på våren och man ansåg sig inte kunna vänta till hösten med nya modellen. Kanske tummades det då också en del på kvaliteten, förvånansvärt många av tidningen Auto motor & sports läsare klagar nämligen på diverse olika småfel.

Någon enhetlig bild av vad som egentligen är fel på nya 5-serien är svår att få. Det är en mängd småfel som bildar en spretig träffbild över allt som kan gå fel på en bil. Som Janne Linder, 530d -04, uttrycker det i Auto motor & sport: ”Fin bil, men inte problemfri. Stötdämpare fram har gått sönder vid kyla, liksom kupéfläkten, iDrive slocknar, stereo och elhissar upphör att funka, missljud från motorn, knirkande gnissel i inredningen, spruckna plastdetaljer, fukt bakom blinkersglasen, med mera.”

Huvuden borde rulla

Samtidigt finns det flera ägare som, liksom Jan Söderholm från Laholm (530i, 2004), har ett mycket kort svar på frågan om problem: ”Inga!”

Kvalitetsproblemen märks tydligast när tidningen bad läsarna sätta betyg på produktkvaliteten: Inte totalkatastrof men heller inte något man kan vara nöjd med eftersom gamla 5-serien fick utmärkta betyg.

5-serien tillverkas i BMW:s största fabrik i Dingolfing, Bayern.

På kvalitetsavdelningen borde förstås någons huvud rulla, för den här felnivån kan man inte vara nöjd med.

Kontrollera historiken

Första rådet till begagnat-kunden är alltså att noga kontrollera bilens historik med föregående ägare. Strulbilar kan man lämna därhän, utbudet är stort nog ändå.

Listan med extrautrustning är lång till 5-serien. Utan problem går det att extrautrusta en 530i för över 400 000 kronor! Nästan ingen bil på begmarknaden är ”naken” och mängden options påverkar förstås begpriset. Det gör att man noga måste syna varje bils utrustningslista innan man kan avgöra om priset är rätt.

Privatimporten av nya 5-serien har satt full fart. Tysksålda bilar behöver inte på något sätt vara sämre än svenska, men de betraktas med misstänksamhet och värderas lägre. Som beg-kund ska man betala ett väsentligt lägre pris än för svensksålda bilhandlarbilar. Annars är man själv torsk när bilen ska byta ägare nästa gång.

Motoralternativ BMW 5-serie:

BMW 5-serien E60

Pär Brandt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln