Koenigsegg: Vi ska bli snabbast – i världen

Uppdaterad 2015-03-03 | Publicerad 2014-12-05

Svenska superbilen ska utklassa regerande mästare

Koenigsegg må vara omkörda i toppfartsrejset – men nästa år räknar de med att bli snabbast i världen.

De vill utklassa blixtsnabba Porsche 918 på legendariska Nürburgring.

– Tittar vi på sektortider är vi på god väg mot rekord, säger Christian von Koenigsegg.

För den amerikanska tidningen Car and Driver berättar Ängelholm-företagets grundare om nästa års planer att bli snabbast i världen. De tänker utklassa rekordvarvet på 6:57 som Porsche 918 Spyder nu har – och det med råge.

Först ut är företagets i dag värsta modell, det vill säga 1 140 hästkrafter starka Agera R som introducerades våren 2011. En bil som i dag har rekordet för stinten 0 till 300 km/h och tillbaka till stillastående. Men det är inte snabbt nog och utvecklingen av en ersättare, hyperbilen One:1, är på god väg. Och en sak är säker – den kommer att bli ännu snabbare.

Modellnamnet One:1 står för två heliga nummer som avslöjar bilens extrema prestanda. Dels en megawatt vilket motsvarar 1 360 hästkrafter samt bilens vikt- och effektförhållande på ett kilo per hästkraft – en närmast magisk siffra som ingen annan kommer i närheten av.

Kraschade i september

Koenigsegg har redan påbörjat rekordförsöket längs den 20,8 kilometer långa nordslingan och Christian säger till Car and Driver att rekordet ligger inom räckhåll.

– Tittar vi på sektortiderna är vi på god väg mot rekord.

Men allt har inte gått vägen för det lilla företaget. I september kraschade en av företagets bilar kraftigt på den farliga banan och två personer skadades.

Företagets testförare, 26-åriga Robert Serwanski, berättar för Car and Driver att Agera R når hela 402 km/h längs banans snabbaste parti och påminner om att nya One:1 blir ännu snabbare.

– Agera är 100 kilo tyngre än One:1, har hälften så bra aerodynamik och mindre effekt.

Utmanar Bugatti Veyron

Det låter som om rekordet på 431 km/h vilket gör Bugatti Veyron till världens snabbaste bil är inom räckhåll. Men här finns det ett problem för Koenigsegg. Testbanan där rekordet sattes ägs nämligen av Volkswagen-koncernen och är kanske enda banan i världen där rekordet är möjligt att slå.

– Att slå toppfartsrekordet är inte vårt huvudfokus, men om någon har platsen och intresset skulle vi stödja dem, säger Christian.

När och om Koenigsegg slår rekordet nästa år vet vi inte – men vi räknar med att bli varse om det illa kvickt efter målgång.

Fotnot: Nej, Hennessey Venom GT inte världens officiellt sett snabbaste produktionsbil. Den må ha kört snabbare än Bugatti Veyron vid ett försök, men för att slå världsrekord enligt Guinness rekordbok krävs två körningar. En i vardera riktning ur vilken en medelhastighet räknas ut. Det har inte Hennessey Venom GT lyckats med, och således är Bugatti Veyron att räkna som världens officiellt snabbaste produktionsbil.

Följ ämnen i artikeln