Rond 5: Säkerhet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-15

"Två av världens säkraste familjebilar"

Inte mycket att klaga på i två av världens säkraste familjebilar. Men ska lillen/lillan åka bakåtvänt i passagerarstolen - se till att bilen inte har någon kudde.

Båda bilarna har omfattande säkerhetsutrustning med pisksnärtsskydd och sidokrockskydd. Alla Saab har passagerarkudde fram som standard, men många ägare har bett att få den urkopplad. Det kostar 500 kronor att koppla bort krutladdningen. I Volvon finns bara passagerarkudden om förste ägaren valde att utrusta bilen med en sådan. Urkoppling är möjligt och kostar 500 kronor.

Saab 9-5 kombi hade till en början varken antispinn eller antisladd som standard, medan Volvo har antispinnsystem som standard. Välj helst en bil även utrustad med antisladdsystemet DSTC.

Enligt Folksams undersökning av verkliga olyckor är Saab 9-5 den bästa bilen, och klarar sig i snitt 40 procent bättre än medelbilen. I EuroNcap fick modellen fyra stjärnor 1998, som förra året uppgraderades till fem stjärnor efter att Saab infört bältespåminnare i båda framstolarna. Modellen var först ut med inbyggt skydd mot nackskador och har pedaler som ramlar undan vid frontkrock för att reducera riskerna för fot- och benskador.

Volvo får ett nästan lika högt betyg i Folksams undersökning och är 30 procent bättre än medelbilen. Modellen har inte testats i EuroNcap, men torde höra till bilvärldens allra säkraste konstruktion.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln