Lyckat lyft för lill-BMW

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-06-12

Nya 120d är snålare och starkare

BMW 1-serie har fått nytt smink. Men det har också skett en hel del förändringar på motorsidan.

Vi kör 120d som blivit starkare men snålare.

BMW satsar hårt på att sänka förbrukningen i sina bilar. Dock utan att kompromissa med körglädjen, ett viktigt kärnvärde för BMW.

Allt har fått en finputsning

Ett bra exempel på detta återfinns i nya, lätt ombakade 120d. Den har en fyrcylindrig diesel med turbo precis som förut. Men mycket har setts över. Förbränningsutrymmet, insug, turboaggregat och commonrail-insprutning – allt har fått en finputsning. För att spara vikt är motorblocket numera av aluminium.

Samma motor sitter även i den billigare 118d, fast då med mindre effekt; 143 hästkrafter.

Optimerad och lättad motor

För 120d har optimeringarna resulterat i en effektökning på 14 hästkrafter och en vridmomentsökning på tio newtonmeter. Samtidigt har bränsleförbrukningen enligt ECE-normen sjunkit från 0,57 till 0,49 liter per mil.

För att lyckas med att sänka förbrukningen har man inte bara optimerat och lättat motorn. Man har även kommit på en rad smarta lösningar. Generatorn laddar nu bara batteriet under inbromsning. Styrservon är elektrisk. Bränslepumpen arbetar bara vid behov. Luftkonditioneringens kompressor är automatiskt urkopplingsbar. Aerodynamiken är varierbar med flärpar som kan täppa igen och bland annat få motor snabbare varm. Dessutom finns nu start/stopp-teknik som stänger av motorn om du lägger ur växeln vid rödljusen.

Precision och känsla

Den senare arbetar från 3 till 36 plusgrader men den väl svala luften i München tvingar oss att återkomma till hur ingreppet upplevs i praktiken.

Däremot konstaterar vi att motorn både känns rappare på gasen och är varvvilligare än tidigare. Att växla går också lite smidigare. Och det nya elservot har gjort styrningen lättare, men fortfarande med god precision och känsla. Bra jobbat.

BMW 120d 5-d

Mikael Johnsson (-)

Följ ämnen i artikeln