Fullbloden: Porsche och Mercedes

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-04-24

En glidare mot en äkta sportvagn

Porsche Boxster S har tygruff - och en helgjuten sportbilskänsla.

Mercedes SLK 350 är plåtcabben som mer andas komfort än sport.

Häng med på en kontrastrik provkörning under en av vårens första varma dagar.

Porsche Boxster S och Mercedes SLK är olika som bär.

Båda är sportbilar av hög karat.

Men de spelar helt olika roller.

Det finns många likheter mellan två av vårens sportbilsnyheter, nya Porsche Boxster S och Mercedes SLK med 3,5-liters V6-motor.

Båda är tvåsitsiga, bakhjulsdrivna öppna sportbilar.

Båda har sexcylindriga, varvvilliga motorer på drygt tre liter - och båda erbjuder så vackert avstämda avgasljud att man blir hänförd.

Här finns naturligtvis kraft i överflöd. Porsches hest vrålande boxermotor ger 272 hästar mot Mercedes mjukt mullrande V6-motor som ger 280 hästkrafter.

Kraftmässigt är det jämnt skägg, ungefär. Och rakt fram är bilarna ungefär lika snabba. Från stillastående till motorvägsfart accar både Boxster S och SLK 3,5 på 5,5 sekunder.

Toppfarterna är av akademiskt intresse - runt 250 km/tim.

Pris: En halv miljon

Båda sportbilarna är naturligtvis bakhjulsdrivna. Och båda måste betraktas som dyrgripar, de kostar i runda tal en halv miljon kronor.

Och båda kan lätt extrautrustas för ytterligare en kvarts miljon.

Bara att byta ut standardbromsarna med de snyggt rödmålade bromsoken på Boxster S till ännu bättre bromsar med bromsskivor av keramikkomposit kostar, håll i er nu, hela 91 000 kronor.

Men då kan Boxster S-ägaren skryta med knallgula bromsok mellan ekrarna i de vackra aluminiumfälgarna.

Det finns flera andra, kostsamma tillbehör till båda bilarna. Exempelvis sportchassin, elektroniska fjädringssystem eller avancerade infotain-ment-system, typ audio-navigation-telefon.

Att detta inte är några dussinbilar märks när man kliver in. Bilarna andas lyx och dyra vanor. Passformen, detaljkvalitén och materialen är därefter. Och eftersom detta är sportbilar sitter man lågt med fin stöttning av axlar, rygg och lår.

Man sitter dock lite mjukare i Mercedes SLK, sitsen är bekvämare.

Och man sitter lika bekvämt, men mer som i ett skruvstäd i Porsche Boxster S.

Båda bilarna har naturligtvis elstolar med obegränsade inställningsmöjligheter klädda i vackert läder.

Även riktigt långbenta förare får plats, skjutmånen är tillräcklig.

Ratten är självklart ställbar både i höjd och längsled. I Mercedes SLK justeras ratten dessutom med hjälp av en elmotor och en liten rattspak.

I Porsche får man ställa in ratten manuellt vilket osökt för oss över till olikheterna mellan de två skönheterna.

Motorn i mitten

Mercedes SLK har motorn fram på konventionellt vis.

Porsche Boxster S har motorn bak - men inte allra längst bak som i klassiska Porsche 911. I Porsche Boxster S sitter motorn mittmonterad, tätt bakom de två stolarna.

Motorerna har dessutom helt skilda karaktärer. Boxstermotorn lämnar kraften till bakhjulen högre upp i varvregistret. Varvräknarnålen ska helst passerat 5 000 varv för att det roliga ska börja.

Mercedes V6-motor är mer av turbinkaraktär. Redan på låga varv finns alla kraft. Och detta gör naturligtvis SLK mer lättkörd. Dessutom köps de flesta SLK försedda med den nya, sjuväxlade automatlådan som är en juvel. Den växlas smidigt med knappar bakpå ratten - eller med små ryck i växelspaken. Och rör inte föraren knappar eller spak så sköter växellådan allt själv.

I Porsche Boxster S sitter oftast en manuell, sexväxlad växellåda. På Porschevis exakt och smidig att hantera.Men den som önskar kan även köpa Boxster S med Titptroniclåda, även denna automat växlas med rattknappar.

Mercedes SLK är en plåtcabbe, Porsche Boxster S har traditionell tygsufflett. Båda taken är naturligtvis elmanövrerade. Hos Mercedes trycker man bara på en knapp och 16 sekunder senare är himlen tak.

I Porsche Boxster S måste man först trycka på en låsknapp och vika upp ett handtag i framkant på suffletten. Sen kan elmotorn börja jobba.

Båda taken göms prydligt - I Mercedes SLK i bagageutrymmet som då blir 92 liter mindre. Med taket uppe har SLK plats för 300 liter bagage, vilket är rejält med sportbilsmått mätt. Porsche har två mindre bagageutrymmen - ett framtill på 130 liter och ett baktill på 120 liter. Två mjuka väskor går in. Men inte mer.

Nu är ingen av dessa två bilar tänkt att vara lastbil. Tvärtom, sportbilar ska köras. Helst nercabbat på kurvrika, vackra vägar i fint sommarväder.

Hårt fjädrade

Vi hittade några spännade kurvor i Sörmland. Och kunde raskt konstatera att båda bilarna trivdes fint på öppna, tomma vägar.

Fjädringen som upplevs som hård i båda bilarna i stadsmiljö kommer plötsligt till sin rätt.

Hårdast, eller rättare sagt; mest fast, är chassit i Porsche Boxster S. Karossrörelserna är påfallande små, fjädringen slukar ojämnheterna i vägbanan. Men det känns samtidigt att detta är en bil som tål mer - den vill köras hårt.

Mercedes SLK är mjukare i rörelserna och kränger också lite mer. Chassit tål mycket - men när det går lite för fort understyr den.

Styrningen i Porsche Boxster S är snabb, knivskarpt exakt och mycket direkt. Sidoförflyttningar går på en bråkdel av en sekund, exakt på millimetern.

Lika snabbfotad är inte Mercedes SLK. Och styrkänslan är inte heller lika tydlig.

Men den korta hjulbasen, samt det faktum att föraren nästan sitter långt bak (nästan på bakaxeln), gör att Mercedes SLK känns lättare att manövrera i riktigt trånga och tvära kurvor.

Boxster S kommer mer till sin rätt i långa svepande högfartskurvor.

Vinklade trattar

Nya Mercedes SLK har vuxit och känns inte lika trång som föregångaren. Även inredningen är helt ny, snyggt skulpterad enligt Mercedes nya formspråk.

Två vinklade trattar som mösskärmar framför föraren innehåller de viktigast instrumenten, på mittkonsolen sitter alla övriga knappar och det mest är logiskt och lätt att sköta.

Även färddatorn är lätt att hantera med rattknappar - bara knappen för att nollställa datorn sitter dumt nog gömd på utsidan av instrumentens mösskärmar.

"Bara" sportvagn

I Porsche Boxster S dominerar varvräknaren rakt framför föraren, instrumentgruppen är i övrigt lik den i 911, precis som inredningen i övrigt.

Boxster S har blivit lite mer 911-lik även på utsidan, linjerna är mjukare och bakdelen klart snyggare.

Fronten är nu med sina stora luftintag numera påtagligt lik 911-modellen.

Ska man sammanfatta de två karaktärerna är Boxster S en utpräglad, äkta sportbil.

Medan Mercedes SLK är mer av en glidare än renodlad sportvagn.

Men - viktigt att betona - nya SLK har jämfört med föregångaren fått mycket bättre sportbilskvalifikationer. Och nya Mercedes SLK är därmed mer allround. Boxster S är "bara" sportvagn. Men vilken...

Mercedes SLK 350 aut

Porsche Boxster S

Cab-special - läs alla provkörningar

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln