Vid snöoväder måste mormor ut och skotta

MTR kallar in pensionärer

Efter de borttagna tågvärdarna – nu vill MTR använda Veteranpoolen för att ta bort snö från SL-tågens kameror.

I våras gick lokförare i Stockholm ut i vild strejk. Detta efter att Hongkong-ägda MTR, som driver tunnelbane- och pendeltågstrafiken i Stockholm, beslutat att tågvärdarna skulle tas bort.

Den 1 oktober försvann tågvärdarna från pendeltågen i Stockholm. Nu är de ersatta av övervakningskameror som sitter på tågens utsida. Något som medfört vissa problem.

Under vintermånaderna finns det tydligen risk för snö och minusgrader i vår huvudstad. Det kan innebära att kamerorna täcks med snö och is som blockerar kameralinsen.

Ser inga risker

Men det finns ingen anledning att stressa upp sig. MTR säger sig nu ha hittat en lösning på problemet.

Vid oväder ska man kalla in “snöresurser”. Dessa ska stå redo med borstar när tågen rullar in på perrongerna. Resurserna kommer behöva kallas in på kort varsel. Bland annat kommer pensionärer från Veteranpoolen kunna ansöka om att bli snöresurser.

– Vi ser inga risker och har en plan hur vi ska aktivera det. I första läget ska vi se om det behövs, vi vet inte om vi har ett problem, säger projektledare Jan Magnusson på MTR, till Aftonbladet.

”Tragedi till komedi”

Inga risker. Det finns alltså inga risker med att pensionärer ska borsta av is och snö från pendeltågens kameror som sitter över 220 centimeter upp från plattformen. Känslan är att gemene man kan förutspå både en och annan fara med den här idén.

Facket är inte särskilt imponerade av förslaget. Förra vintern fungerade inte kamerorna alls som det var tänkt och lokförarna såg väldigt lite på tv-skärmarna i hytten. Men då fanns det ingen användning för dem, för då fanns tågvärdarna.

– Att man tog bort tågvärdarna är en tragedi. Nu har man gjort det till en komedi, säger Rainer Andersson, vice ordförande för fackförbundet Seko Pendelklubben.

Nu ska alltså någons mormor hålla koll i väderapparna och hoppas på snöoväder för att få ge sig ut i kylan och extrajobba. Det finns andra sätt att bedriva kollektivtrafik.

Anställda manifesterade

Förra veckan samlades anställda inom Stockholms kollektivtrafik i en manifestation utanför Landstingshuset i Stockholm. De vill låta det allmänna ta tillbaka kontrollen från de privata företagen.

Stockholms Regions kontrakt med MTR går ut 2026. Nu utreder regionstyrelsen om man kan ta över pendeltågstrafiken, enligt tidningen Mitt i.

Det låter som goda nyheter.

Följ ämnen i artikeln