Kebabpizzan = vår nummer 1

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-13

Svenskarna älskar den turkisk-italienska mixen

SMASKENS Fyra sjättedelar av Melodifestivalsdeltagarna Andra Generationen hugger in på kebabpizzan som bär bandets namn. Vlatko Ancevski, Mats Nilsson, Stevan Tomulevski och Teddy Paunkoski låter sig väl smaka.

Kebab eller pizza?

En vanlig middagsfråga i svenska hem.

Rekordmånga låter bli att välja.

Kebabpizzan har blivit Sveriges populäraste.

– Det är vår förtjänst, säger Teddy Paunkoski i Andra generationen och lassar in.

Bandet gjorde låten Kebabpizza Slivovitza till årets melodifestival.

Från mars till augusti beställdes 13 459 pizzor på webbsajten pizza.nu, 8 procent var kebabpizza. I Göteborg – bandets hemstad – valde hela 10 procent den turkisk-italienska mixen.

På Utby Pizzeria i Göteborg säljs massor av kebabpizzor – en heter Andra generationen.

Skillnaden mot den vanliga är en del Balkan-doft, som fårost.

– Som band har vi näsa för att hitta bra pizzerior, säger Vlatko Ancevski.

Bandet har replokal nära, pizzerian säljer deras skivor också.

Har många namn

Men mängden svenska kebabpizzor kan vara ännu fler än de räknade: några går under annat namn. Sjätte mest älskade pizzan i Göteborg heter Picasso – och åtminstone någon pizzeria dekorerar den med kebabkött.

Slivovitzen i låten är plommonbrännvin och alls ingen storsäljare på Systembolaget: måttliga 55, 3 liter januari–juli.