Vilka vinner på att ljuga om Sverige

Syftet med hatkampanjen är mystisk

Enligt Aftonbladets uppgifter tas händelsen på stort allvar inom statsförvaltningen där bland annat Kansliet för krishantering på Regeringskansliet arbetar med frågan.

Vilket är syftet bakom hatkampanjen mot den svenska socialtjänsten – den frågan är fortfarande obesvarad.

Det är svårt att se att det finns någon vinnare över huvud taget. En gåta.

Påverkanskampanjen mot Sverige tog sin början dagarna efter julhelgen, den 28 december, på en arabiskspråkig tv-kanal på webben.

Till en början var kampanjen relativt beskedlig. Men de senaste veckorna har den växt successivt. I helgen hålls, enligt uppgift, flera demonstrationer i Sverige.

I den stora moskén i Stockholm handlade hela fredagsbönen om kampanjen. Imamen sade till Sveriges radio att han tyckte det var ett viktigt, aktuellt ämne och att han ville uppmana de troende att fokusera på verkliga problem. Inte på påståendena om statligt stödda kidnappningar.

 

Kärnan i hatkampanjens budskap är att svenska myndigheter, det vill säga socialtjänsten, kidnappar muslimska barn från sina familjer. Myndigheternas vapen heter LVU, lagen om vård av unga.

I den vildvuxna skogen av kommentarer till de påstått lagliga kidnappningarna av oskyldiga barn har Sverige bland annat kallats för fascistiskt.

Stockholms stora moské vid Björns trädgård nära Medborgarplatsen på Södermalm. Här handlade fredagsbönen om hatkampanjen.

Den stora frågan är dock vad som är det yttersta syftet med den omfattande påverkanskampanjen. Och vilka som tjänar på den.

Det enkla svaret på vad som är syftet är givetvis att det kan finnas frustrerade muslimer i Sverige som upplever att socialtjänsten omhändertar deras barn på oriktiga grunder. Och därför vill fästa omvärldens uppmärksamhet på denna orimlighet.

Vinnare skulle i så fall vara muslimska barnfamiljer i Sverige.

Men det som motsäger det, är att kampanjen uppenbarligen inte startade i Sverige. Utan, enligt Myndigheten för psykologiskt försvar, på den arabiskspråkiga kanalen på Youtube ”Shuoun Islamiya”. Sammanlagt har de publicerat ett 20-tal klipp som fått stor spridning i sociala medier och forum.

Syftet kan inte heller vara att förbättra relationerna mellan Sverige och den muslimska världen och/eller länder inom den. Om det ens kan betraktas som dåligt.

Påverkanskampanjen är konfrontativ till sin natur och eldar snarare på konflikter än motsatsen. Konfliktnivån ökar och kan i värsta fall leda till våld.

 

Säkerhetspolisen Säpo säger, på ett generellt plan, att extremister använder polariserande budskap för att komma ut med sin propaganda. Chefen för MFP:s operativa avdelning säger att hot och hat minskar yttrandefriheten och hämmar demokratin och myndighetsutövning.

Det finns alltså ingen solklar vinnare på hatkampanjen. Bara förlorare.

En grupp som definitivt tillhör förlorarna är de socialarbetare som fattar de obekväma besluten att omhänderta barn. Något som fått Liberalernas Nyamko Sabuni att kräva att de svåraste besluten ska fattas av en nationell myndighet, inte av de som jobbar nära sina klienter.

 

Men vem vinner? Ingen, säger jag. Uppenbarligen har andra en annan uppfattning.

Men vilka är i så fall dessa andra? Jag finner frågan om vem som vinner på att ljuga om Sverige obesvarad. En gåta helt enkelt.

Gå med i Iniziopanelen hos Demoskop – och gör dig hörd!

Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.