Därför ”demaskerade” vi Hooja

MARTIN SCHORI: Inte vår uppgift att spela med i pr-kampanjer

 Hooja och DJ Mårdhund.

Aftonbladets publicering om Hooja har väckt en hel del frågor - och kritik - de senaste dagarna. Så här tänkte vi inför publiceringen.

  • Hooja har på ganska kort tid blivit några av Sveriges absolut största artister.
    Förutom musikkarriären har de, bland annat, sökt offentligheten genom att delta i Sommar i P1 och medverkat i en dokumentär i SVT. I de programmen gör det ett antal påståenden om sina liv och karriärer.
  • Bandet har tidigare försökt slå igenom på ett mer traditionellt sätt, utan maskering. De har i intervjuer sagt att de funderar på att göra något ”helgalet”, inklusive maskering, för att skapa ännu mer uppmärksamhet kring sig själva. Det var först när de maskerade sig som framgången kom.
  • Det finns ett allmänintresse i att berätta historien om hur en duo från Gällivare, genom att maskera sig, tog hela Sverige med storm. Vilka är de? Hur mycket pengar drar de in? Varför maskerar de sig? Det är i grunden traditionell - och okomplicerad - journalistik kring offentliga personer inom nöjesindustrin.

Det kan finnas goda anledningar till att människor, även i offentligheten, vill hålla sin identitet hemliga. Och det kan finnas tillfällen när medier bör avstå från att avslöja dem. Vår publicering om Hooja innebär inte att vi från och med nu automatiskt kommer publicera namn och bild på alla maskerade artister. Det får man i vanlig ordning diskutera från fall till fall.

Men den här historien tyckte vi var värd att berätta. Och, rent krasst är det inte heller mediers uppgift att spela med i pr-kampanjer.

 

Med det sagt, jag har full förståelse för att medlemmarna i Hooja och en del av deras fans inte håller med. Men medier och artister har olika roller - och agendor. Deras roll är att göra - och sälja - sin musik. Vår roll i det här fallet är att skildra, informera, ja även granska populärkulturella fenomen och personer som verkar i offentligheten.

Följ ämnen i artikeln