Aldrig någonsin har vi nått så många läsare

Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta.

Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta skulle förmodligen vara rätt mallig över sin tidning i dag. I december 1830 publicerades det första numret av Aftonbladet och Hierta kämpade hårt mot kungamakten, som ständigt drog in utgivningsbevisen. Men med kluriga namnbyten för att kringgå den missnöjde monarken gav kungen så till slut upp. Lars Johan kunde fortsätta trycka sin tidning och lade därmed grunden för den svenska tryckfriheten.

Aftonbladet har aldrig tidigare nått så många läsare. Trots det ökande informationsbruset, med en oändlig mängd källor på nätet, så växer Aftonbladet.

Varför?

Svenskarna söker nyheter, men också sammanhang och bakgrund. Det finns inte längre en gemensam världsbild att samlas kring. Varje läsare väljer sina egna källor och därmed egna sanningar. I det gamla mediesamhället saknade konspirationsteoretikerna helt en plattform. Nu finns det mängder av grupper i sociala medier där de får sina idéer bekräftade och påhejas av likasinnade.

Hos Aftonbladet sätts nyheterna i kontext och källorna går att lita på, till skillnad från mycket annat på nätet. Ansvarig utgivare-institutet är kvittot på det, mitt uppdrag vidimerar etik och sanning.

Och det vore konstigt att inte vara stolt över vår journalistik som manifesterar detta. Ta bara några exempel: Kerstin Weigls och Kristina Edbloms kartläggning av dödligt våld mot kvinnor. De har jobbat med kartläggningen i sju år, en uthållighet som saknar motstycke inom svensk journalistik. Richard Aschbergs avslöjande om pampfasonerna i Kommunals ledning och Anders Johanssons bragd att få en oskyldigt morddömd man friad och rentvådd. Lena Mellins inrikespolitiska analyser som har dominerat svensk journalistik i över 30 år och vår omfattande bevakning av USA-valet. Det finns som sagt många skäl, många fler än de ovan nämnda, att vara fortsatt mallig över Aftonbladet.

Och varje dag besöks Aftonbladet av mer än tre miljoner individer, nästan hälften av alla mellan 16 och 80 år. Under onsdagen den 9 november, med USA-val och snökaos, nådde vi hela 5,1 miljoner unika besökare, som gjorde över 12 miljoner besök.

Det är smått svindlande siffror och tacka sjutton för att Lars Johan Hierta nog är nöjd där han tittar ned på oss från sin himmelska redaktion.