Kritiken mot nya ”Aktuellt” är obegriplig

Vårens mest omdiskuterade nymodigheter i Sverige är – i hård konkurrens – Nya Aktuellt och de Nya mjölkpaketen.

Missnöjet mot Aktuellt har haglat i sociala medier och på insändarsidor, programmets nya struktur, den blå-tonade studion, program- ledarnas pratiga överlämningar och sportinslagen, allt har dissekerats och kritiserats.

I förra veckan satte till slut Dagens Nyheters ledarskribent Erik Helmerson ner foten mot den nya formen och argumenterade för den klassiska grekiska dramaturgins överlägsenhet under rubriken ”Ge mig mitt gamla Aktuellt tillbaka”. Vilket gav upphov till en kvartslång diskussion i P1 där Aktuellts ansvariga utgivare fick försvara förnyelsen.

För er som inte minns var gamla Aktuellt en halvtimme och inleddes med ett telegramblock där dagens viktigaste nyhetshändelser klarades av på en minut och trettio sekunder. Sen fördjupade man sig i ett reportage om amning eller bostadsbristen i Kiruna för att sedan diskutera samma ämne i tolv minuter i studion. Och nu vädret Helen, det blir blåsigt i Götaland?

Nya Aktuellt är utmärkt av flera skäl.

Den kvartslånga nyhetssammanfattningen i början ger en orientering i dagens viktigaste ämnen, fördjupningen kommer helt logiskt efter nyhetssvepet.

Sedan följer regionala nyheter och till sist landar vi i en oftast utmärkt utrikesfördjupning. Det är en kompetent nyhetsvärderad och lyxig timme, ledigt och säkert presenterad av skickliga programledare.

Berättandet är inte helt linjärt vilket de flesta mediekonsumenter i dag har vant sig vid, nyhetssändningar i andra länder än Sverige har länge sett ut så här. Regissören Robert Altman gjorde redan 1975 klassikern Nashville där han med hjälp av 24 huvudkaraktärer och ett stort antal spår berättade om staden, musikindustrin och om politisk populism. Han gjorde det så bra och banbrytande att han nominerades till en Oscar för bästa film.

Inget gör folk lika griniga som när man petar i deras vanor, det vet alla som någon gång minskat antalet insändare, lyft ur serier ur en tidning eller gjort om en signaturmelodi i radion. Nu väntar jag med spänning på hur DN:s ledarredaktion ställer sig till de nya mjölkpaketen med skruvkork.

Följ ämnen i artikeln