Vad tycker du, Maud?

Ny statlig miljard ska ge SAS luft under vingarna

KLICKA PÅ BILDEN FÖR ATT GÖRA DEN STÖRRE.

Nu får Maud Olofsson smaka på sin egen medicin.

I matchen mot bilindustrin har hon kämpat för att ägarna måste ta sitt ansvar.

Nu tvingas hon själv ta det. Regeringen går in med ännu en miljard i SAS.

Maud Olofsson (C), som är chef för statens ägande, visade prov på en beundransvärd konsekvens när det stormade som värst kring Saab.

Ägaren till ett företag har alltid det yttersta ansvaret och skattebetalarnas pengar ska inte äventyras, särskilt inte i företag med dåliga framtidsutsikter. Stoiskt upprepade Maud Olofsson sitt mantra och det fick hon både ris och ros för.

Men nu tvingas näringsministern smaka på sin egen beska medicin.

Svenska staten är SAS störste ägare med 21,4 procent av aktierna. SAS går busdåligt. Bara tre år under 2000-talet har det gått med vinst, förra årets förlust blev drygt 3 miljarder kronor.

Sparkar 650

Redan för ett år sedan bad SAS ägarna om nya pengar samtidigt som man satte ett gigantiskt sparpaket i sjön. Staten gick in med 1,28 miljarder kronor.

I går var det dags igen. SAS ska spara ytterligare två miljarder, göra sig av med 650 personer varav de flesta i Sverige och ber för andra gången på ett år sina ägare om pengar.

Regeringen har redan sagt preliminärt ja och den här gången kostar det 1,07 miljarder. Totalt har alltså SAS stöttats av skattebetalarna med 2 350 000 000 kronor det senaste året.

Som ägare lever Maud Olofsson som hon lär. Hon tar ansvar för SAS.

Men är hon ett föredöme som väktare av skattebetalarnas pengar? Mer tveksamt.

Precis som Saab har SAS många och tunga förlustår bakom sig. Precis som Saab är SAS en liten spelare på en alltmer global marknad. Precis som Saab utmanas SAS av lågpriskonkurrenter.

Inte på säljlistan

Men till skillnad från Saab tycks Maud Olofsson tro på SAS. Hon tror att nyemissionen kan ge SAS luft under vingarna ”och ge svenska skattebetalare en marknadsmässig avkastning på det investerade kapitalet”. En beundransvärd optimism.

Varför äger staten trafikflyg? Det finns ingen vettig förklaring. Men SAS står inte på regeringens officiella säljlista. Det gör andra bolag som opererar på helt kommersiella marknader där konkurrensen fungerar.

Borg vill sälja senare

Men när krisen är över, om den går över, tycks SAS bli ännu ett statligt säljobjekt.

Den rödgröna oppositionen, som skarpt kritiserat regeringens tidigare försäljningar, tycker att det är dags att lägga ut SAS på Blocket. (Observera att detta är en skämtsam omskrivning för försäljning.)

Det tycker även finansminister Anders Borg (M):

– Nu måste de se till att få ordning på det här och så småningom ska vi avsluta det statliga engagemanget i det här bolaget, säger han.

Vad tycker Maud Olofsson?

Varför äger staten trafikflyg? Det finns ingen vettig förklaring.

Läs mer:

Ekonominyheter som påverkar din privatekonomi |
Aftonbladet
SAS dyrt för skattebetalarna |
SvD
Väljer du bort SAS när du ska
resa?
”SAS står med ena benet i graven” |
SvD
SAS aktie rasar på
börsen

Följ ämnen i artikeln