Väljarna piggas inte upp av självklarheter

Stefan Löfvens huvudbudskap till sina valarbetare är att samhället går att förändra.

Det äger sin riktighet.

Annars hade vi varit kvar på grottstadiet.

I likhet med många andra varnade Stefan Löfven för att valrörelsen blir hård.

– Det blir ett tufft år, slog han fast i sitt tal till 550 av partiets valledare på konferens i Solna norr om Stockholm.

Så i valrörelsens linda kan man konstatera att det finns politisk enighet om åtminstone en sak; att valrörelsen blir hård, och kanske även smutsig.

Är det bra att alla trumpetar ut det budskapet? Sannolikt inte, det kan lätt bli en självuppfyllande profetia.

Runtom på partikansliernas sociala medier-redaktioner sitter adrenalinstinna wannabes som bara väntar på att tvåla till motståndarna. Att säga att argumenten normalt håller verkshöjd vore att ta i.

Men hur blir den när ledare likt Löfven säger att valrörelsen blir hård och tuff? Att det uppfattas som ett krav på högre kvalitet på argumenten i sociala medier är naivt i överkant. Givetvis leder det till motsatsen, en ännu hårdare ton. Det ska vara hårt och tufft.

Men det finns ytterligare en sak som partiledare i gemen är överens om – sannolikt utan att ha talat med varandra. Det är att inte tacka nej till olika kommunikationsexperters oneliners som ska användas som något slags valtema.

Framtidspartiets, så kallar sig Socialdemokraterna, tema är uppenbarligen ”Samhället går att förändra”. Det sade Stefan Löfven tio gånger under sitt 25 minuter långa tal till valledarna.

Det är möjligt att det ligger en oändlig tankemöda bakom parollen. Och att analysen ger vid handen att väljarna tycker att slagordet är framtidsinriktat och inspirerande.

Men det tror inte jag. Jag tror att de flesta uppfattar det som jag – som en självklarhet.

Om samhället inte gick att förändra skulle vi fortfarande vara kvar på grottstadiet. Vi skulle springa omkring med påkar, fånga fisk med händerna, sova på granris i en fuktig grotta (i bästa fall) och svälta minst halva året.

Det tråkiga är ett ”Samhället går att förändra” inte är ensamt i sitt slag. ”Sverige kan bättre”, ”Alla ska med”, ”Ett mänskligare Sverige” är andra slogans som partier, ibland flera och i flera olika val, använt som primärt valbudskap.

Men precis som det vore omöjligt att gå till val på ”Samhället går inte att förändra” är de lite äldre parollerna också omöjliga att negera eftersom ingen tycker så.

Ingen vill att Sverige ska prestera sämre. Ingen tycker att vissa ska bli lämnade kvar. Ingen vill att Sverige ska bli mer omänskligt.

Det är möjligt att valarbetarna piggas upp av självklarheterna. Väljarna gör det inte.

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.