Svenskarna väljer V70 - trots allt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-01-03

Dyr att köpa, driva och utrusta - men trygg

Sveriges mest köpta bil är dyr. I andra länder är den en lyxbil. Billigaste Volvo V70 kostar i dag 258 900 kronor.

Det är ungefär lika mycket som en liten sportstuga med vidhängande tomt kostar ute i landet.

Det finns många betydligt billigare – och rymligare – kombibilar.

Men svenska folket envisas att köpa V70.

Varför?

En del av svaret ryms i det höga andrahandsvärdet. En Volvo V70 faller tolv procent per år de tre första åren.

Det är en bra siffra. Men knappast rekord.

Billigare konkurrenter

Av de 258 900 kronorna får alltså ägaren av en V70 2,4 140 tillbaka runt 175 000 kronor efter tre års ägande och cirka 6 000 mil.

Knappt en tredjedel av bilens värde är alltså borta.

Men vår V70-ägare har lagt ut mycket mer pengar än så.

Drygt 7 000 kronor har gått åt till service, minst lika mycket i skatt och försäkring samt drygt 50 000 kronor på bensin.

En Volvo V70 2,4 140 är inte snål, den kräver 0,9 liter per mil i snitt.

Och återigen; det finns betydligt billigare, rymligare – samt snålare kombibilar.

Saab 9-5, Opel Vectra Kombi, Citroën C5 och Ford Mondeo kombi är samtliga billigare, rymligare samt snålare.

De har, generellt sett, också billigare service samt reservdelspriser.

Ändå köper svenska folket helst en V70.

Varför?

Volvo tar hand om bilägaren

Tänker vi på sysselsättningen?

Knappast. Förklaringen är snarare Volvos servicenät och trygghetslösningarna – kombinerat med alla de attraktiva rabatterna hos Volvo på allt från bensin till skidsemestrar och mobiltelefoner.

Volvo tar hand om sina bilägare. Med eget försäkringsbolag, eget finansbolag samt en volvoåterförsäljare med verkstad i snart sagt varje buske av vårt avlånga land.

Tryggt. Javisst.

Men faktum kvarstår:

Volvo V70 är dyr.

Att köpa, att driva samt att utrusta.

Volvo V70: Ekonomi

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln