Förslaget: Vill slopa besiktning varje år

Uppdaterad 2015-10-30 | Publicerad 2015-10-29

Färre besiktningar, inga besiktningar på lätta släpvagnar och kontrollkrav på A-traktorer.

Det är några av de nya förslag Transportstyrelsen nu presenterar.

– Min uppfattning är att gemene man är positivt inställda till det här, säger Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

I slutet av augusti rapporterades det om Transportstyrelsens nya utredning och hur fordonsbesiktningen ska bli framöver i Sverige. Nu har förslaget presenterats i sin helhet och lämnats vidare till Näringsdepartementet.

– Vi har tittat på vilka behov vi har i Sverige och utredningen vi lämnat över till Näringsdepartementet är vad vi anser att man borde besluta från regeringens sida, säger Mats Hjälm, ansvarig utredare på Transportstyrelsen till Aftonbladet Bil.

Besiktning vartannat år

Den förändring som kommer påverka flest svenskar är förslaget om att ändra dagens system för besiktning av bilar och lätta lastbilar. I stället för en första besiktning efter tre år sedan efter fem år och därefter varje år byts ut mot en första kontroll efter fyra år och därefter vartannat.

– Vi föreslår att vi slopar inställelseterminen och i kombination med det går ned till EU:s grundregel. Det kommer innebära cirka 35 procent färre kontrollbesiktningar säger Mats Hjälm.

Branschen kritisk

Under utredningens gång har besiktningsbranschen och andra organisationer fått komma med synpunkter och kritik har riktats mot att vi ska ha samma ”regler” som exempelvis Spanien – där snö, salt och rost inte är något problem.

– Rostproblemen har generellt sett blivit mycket mindre. Vi har även tittat på våra nordiska grannar som har längre kontrollbesiktningsintervall och saltar vägarna – och där fungerar det utan att trafiksäkerheten blivit lidande. Så visst, vi kan inte jämföra oss med länderna kring Medelhavet, men väl med våra skandinaviska grannar, säger Mats Hjälm.

– Vi har tittat på vilket behov Sverige har och kommit fram till att vi gott och väl kan gå ner till fyra/två. Min uppfattning är att gemene man är positivt inställd till detta. Och det är väldigt viktigt att det kommer fram.
Förslaget har nu lämnats till Näringsdepartementet och nu är det upp till regeringen att besluta. Transportstyrelsen föreslår att de flesta ändringarna ska träda i kraft den 4 februari 2018.

– Det är inte så lång tid när man pratar om att man måste ändra en förordning. Så i vårt perspektiv är det snabbt, säger Mats Hjälm.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln