Varför väsnas min Renault?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-02-19

Hej! Vi lät byta koppling på vår Renault 5, så den skulle klara backarna där vi bor. Bilen kom tillbaks från verkstaden med felvänd ratt, men det gick fint. Jag vände ratten rätt och höjde trycket i framhjulen. Men hustrun hävdar att det ledde till ett himla väsen i något i framvagnen. Jag har ”torrkört” bilen på pallbockar och då går den ljudlöst. Jag vickade på hjulen för att hitta glapp i lager och leder och har även rivit i mitt gråa huvud, men hittar inga fel. Det finns ett litet glapp i kuggstången, men inget häftigt. Obalans brukar väl öka med farten? Kärran går tyst på motorvägen men inte i 30 knyck. Drivknutar väsnas väl vid stort utslag? Kan mekanikern ha sabbat en knut då han lyfte motorn? Vad göra? Med goda bromsar, koppling och motor vill jag ännu inte skrota trotjänaren.

SVAR: Jo, dåliga drivknutar väsnas vid stort rattutslag. Nej, jag tror inte att mekanikern sabbade en knut då han lyfte motorn. Däremot kan han ha glömt att dra fast någon detalj som nu sitter löst och bara väsnans när bilen körs under belastning.

Följ ämnen i artikeln