Tredje gången gillt för Nissan Micra

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-01-03

Robert Collin testar tredje upplagan

Efter jul kommer nya Nissan Micra.

Den har rymlig funktionell form, kul design, hyfsad komfort, trygga köregenskaper - och lågt pris.

Litar man inte på europeisk kvalitet finns det anledning att vänta på den nya japanen.

Första generationen Micra slog igenom med dunder och brak för snart tjugo år sedan. Den var liten, bränslesnål och behändig, men totalt livsfarlig att krocka i. När det gick upp för köparna gick luften ur bilen.

Micra generation två kom för snart tio år sedan men då hade konkurrensen i klassen hårdnat. Bilen var bra, men flera konkurrenter var bättre.

Tredje generationen Micra har ett helt gäng tuffa motståndare men ändå chans att bli en ny succé för Nissan.

Uppkäftigt glad

Priset ser lovande ut, strax över 100 000 kronor med 80 hk motor och fem dörrar. Det är inte mer än lågprisade Citroën C3 och Hyundai Getz. För småbilsspekulanten har det aldrig sett bättre ut. Designen är uppkäftigt glad med pigga lyktor fram och stora fönster. Invändigt är det stora svepande och rena ytor utan krusiduller men med massor av praktiska förvaringsfack.

Framstolarna är medelbra medan baksätet är föredömligt högt med bra sikt för barnen men med lite dålig takhöjd för vuxna. Extra bra är att baksätet kan skjutas framåt eller bakåt beroende på om man behöver utrymme för ben eller bagage.

Åkkomforten är inte Micras starka sida. På slät asfalt är motorljudet i högsta laget, på dålig asfalt tillkommer lite för mycket stötighet.

Förarmiljön är föredömligt enkel, även om rundlarna för hastighets- och varvmätare kanske är väl enkla i formgivningen, som en Fiat på 1960-talet.

Men allt funkar. Det enda som saknas är rattjustering även i längsled, en dumsnål besparing som Micra delar med de flesta japanska bilar.

Köregenskaperna är trygga och utpräglat understyrda med stadig "rakt-fram-gång". Micra passar bättre på breda stora vägar än på små krokvägar vilket skiljer den från t ex Citroën C3 och Ford Fiesta som är riktiga vägkramare.

Delar platta med Clio

Nissan hävdar att nya Micra klarar fyra stjärnor i Euro Ncap (allt annat är självmord). Importören lovar dessutom att koppla ur, eller till och med plocka ur, passagerarkrockkudden åt småbarnsfamiljer. Utmärkt!

Micra delar bottenplatta med nästa generations Renault Clio och byggs i Nissans fabrik i England.

Erfarenheten visar att japanska bilar behåller sin höga tillförlitlighet, även om de byggs i Europa.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln