Mjuk utanpå – tuff inuti

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-11-18

Både kombi och stadsjeep i nya Honda CR-V

BARCELONA. Nya Honda CR-V är lite som Bamse.

Stor, stark men samtidigt mjuk, snäll och omtänksam.

Dessutom rymlig och påtagligt körglad.

Om nya Honda CR-V inte vore så stor och hög skulle man lätt kunna ta den för en vanlig kombi.

Och ska man vara ärlig känns den nästan, tja, … ;lite mesig i designen?

Nya CR-V saknar helt de tuffa detaljer som brukar känneteckna stadsjeepar.

Men det just det som är själva grejen.

Alltså att vara stadsjeep utan att det syns.

Nya CR-V är en vad bilkonstruktörerna kallar en ”crossover”, alltså en korsning av två biltyper. Och Hondas nya stadsjeep är definitivt en korsning av kombi och stadsjeep.

Kombi på utsidan.

Stadsjeep inuti.

Det betyder gott om plats. Både på längden och bredden. Samt högt i tak.

Bakluckan öppnas i överkant

Däremot är lastutrymmet förvånansvärt ordinärt, med kombimått mätt (556/955 liter)

I gengäld har kluriga Honda skapat ett lastutrymme med två golv. Det ena drygt 30 cm ovanför det andra.

Lättare väskor och påsar kan därmed läggas på det övre golvet men ändå hamna under insynsskyddet.

Vad som dock saknas är, som på gamla CR-V, möjligheten att kunna öppna bakrutan för att lätt nå väskor och påsar.

Å andra sidan är bakluckan i nya CR-V upphängd i överkant – därmed tvingas man inte längre stå ute i körbanan för att öppna den högerhängda bakdörren.

För de flesta kommer bagageutrymmet att räcka till. Och tack vare det

skjutbara baksätet (15 cm fram/bak) kan utrymmet längst bak varieras i storlek.

Baksätet delas 40/60 och fälls i två steg. Först ryggstödet, därefter viker man upp stolen mot framstolarnas ryggstöd. Enkelt, smidigt. Men man saknar den moderna lösningen att kunna gömma stolarna i golvet.

Om nu bagaget är medelmåttigt i storlek är det istället rymligare i kupén.

Fin körställning

Stolarna, både fram och bak, är väl tilltagna i storlek och har bekväm stoppning samt bra sidostöd för lår och rygg.

Fram åker man mycket bekvämt – om man nu satsat på dyrare, elstyrda stolar.

Standardstolarna, som visserligen är lika bekväma, saknar höjdjustering i fram- och bakkant.

Men den greppvänliga (och snyg

ga!) ratten (med knappreglage) kan höjas respektive sänkas ordentligt så det är aldrig problem att hitta en bra körställning.

Bidragande till den fina körställningen är även växelspakens placering, i instrumentbrädans mittkonsol.

Nära ratten, i perfekt läge för förarens högerhand.

Utan spak blir golvet dessutom helt slätt med mer plats för fötter (och handväskor?).

Även bak saknas kardantunnel. Och baksätets stolsdynor är högt placerade vilket ger utmärkt utsikt – även framåt över framstolarna nackskydd för normallånga.

Benutrymmet är mer än rejält tilltaget när det skjutbara baksätet är i sitt bakersta läge.

Vill man tvärtom ha max bagageutrymme får man det istället trångt om knäna.

Karosspassning och inredning håller mycket bra kvalité. Det är snyggt, propert – bortsett från de inre dörrhandtagen av plast som verkar hämtade ur rekvisitan till ”Star trek”.

Chassit är utmärkt och nya CR-V har mycket körglädje inbyggt. Balansen är understyrd men det krävs omilda tag för att framändan ska kasa.

Styrning med bra känsla

Fjädringen är en väl avvägd kompromiss mellan hårt och mjukt och stötdämparna dämpar väl den 1 700 kilo tunga karossens rörelser.

Styrningen är överraskande snabb, exakt och ger mycket fin känsla för föraren vilket förhöjer den redan utmärkta körkänslan. Nya CR-V är både kul att köra och har – för en stadsjeep – ovanligt fina vägegenskaper.

Till Sverige kommer nya CR-V efter nyår med en ny, tvåliters bensinmo

tor (150 hk, 0,81 l/mil) med tyst och trevlig gång alternativt försedd med den björnstarka 2,2-litersdieseln (140 hk, 0,65 l/mil).

Vilken motor man föredrar är en smaksak, båda har sina fördelar. Bensinmotorn är sammetsmjuk, mycket tystlåten och lagom stark. Dieseln är både snål och stark men en liten smula för ljudlig.

Säkerhet för släpvagnar

Med nya CR-V introducerar också Honda nästa generations säkerhetsutrustning, kallat CMBS. Ett slags radarstyrt antikollisionssystem som tvärbromsar bilen om föraren missar eller somnat och riskerar att köra in i framförvarande.

I systemet ingår även en adaptiv farthållare som via radarn håller kollen på hur nära man är framförvarande bil och hela tiden anpassar den egna hastigheten så man håller ett säkert avstånd.

Även släpvagnsfolket kan köpa till sitt säkerhetssystem, TSA, som förebygger olyckor med wobblande släp. Och så toppar Honda sina olika nya säkerhetssystem med ett kurvljussystem där bara innerljuset lyser in i kurvan.

Här hittar du testbetygen!

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln