Checklista innan du byter fälgar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-27

Offset är ett engelskt ord för avståndet mellan anläggningsytan mot navet och fälgens mittpunkt. På svenska heter det inpressningsdjup och på tyska einpressungstiefe (förkortas ET).

En fälgs ET påverkar spårvidden (som mäts mellan höger och vänster däcks mittpunkter). En bredare spårvidd frestar hjullagren och bilprovningen godkänner sällan mer än 15 mm ökning (7,5 mm per sida).

Ett annat problem som kan uppstå vid fälgbyten är att bromsarna inte får plats. Kontrollera det innan du köper fälgarna och tro inte att alla bilar av en viss modell har samma bromsar. Bredare hjul är tyngre vilket frestar bromsarna, bromsbeläggen slits alltså fortare med tyngre hjul.

Även på helt nya bilar flexar gummibussningarna en del. Det måste därför finnas ett par centimeters spel mellan hjulet och karossen.

Om bilen har trumbromsar måste du också kontrollera att fälgarna kan monteras plant mot bromstrummorna. Ibland måste man ta bort nithuvuden, skruvskallar och liknande.

Kolla med närmaste däckhandlare vilka fälg- och däcks-kombinationer som är godkända på din bil. Om det blir fel kan du få problem på Bilprovningen.

Följ ämnen i artikeln