Goda råd på vägen...

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-01

Tänk på att plåtfälgar och aluminiumfälgar ofta kräver olika typer av muttrar/skruvar. De två konstiga grejerna längst till vänster är en stöldsäker hjulmutter samt dess verktyg. Förvånansvärt många lägger verktyget i garaget och blir därefter tvungna att ringa efter bärgningsbil när bilen får en punka.

Viktiga tumregler:

Märk alltid vinterhjulen med ett ”v” eller ”h”, så du vet vilken sida de satt på. Dubbdäck som börjar snurra åt fel håll tappar lätt tänderna.

De bästa däcken ska alltid sitta på bakhjulen.

Om däcken är märkta med en pil som visar rotationsriktningen så måste däcken snurra åt det hållet – annars försämras regnegenskaperna.

Innan sommarhjulen sätts på plats ska du med stålborste och smärgelduk putsa bort rost och grus från hjulnaven. Kleta sedan kopparpasta runt själva centrumet (det är där fälgarna rostar fast). Resten av navet ska vara torrt och rent, så att det finns en hög friktion mellan fälg och nav. Annars kan de börja röra sig lite i förhållande till varandra så att hjulskruvarna slutligen går av.

Bo Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln