Kombiduellen: Mazda mot Audi

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-02-10

Vi testar nya Mazda 6 kombi mot Audi A4 Avant

Trots alla högbyggen står sig den vanliga kombibilen bra.

Och nu förnyas startfältet i mellanklassen.

Nya Mazda 6 kombi och Audi A4 Avant är två nya utmanare värda att kika på.

Det har vi gjort.

Med tvålitersmotorn kostar en Mazda 6 kombi 199 500 kronor och en på papperet jämförbar Audi A4 2,0 FSI Avant kostar 247 000.

Det betyder en skillnad på 50 000 kronor vilket gör Mazda 6 kombi mycket lockande.

Frågan är: Vari består skillnaden då?

Svar: Mycket ligger i materialval och känsla i knappar och reglage. Och där simmar Mazda i bakvattnet på Audi. Interiört har Mazda dock genomgått en metamorfos. Borta är de tråkiga blå plasterna, den unkna lukten och den äckliga plyschklädseln.

Nu härskar solida material och kvalitetskänslan är fullt godkänd. Vreden till klimatanläggningen har lite badrumskänsla med frostat glas och mittkonsolen hyser en uppsjö av knappar. De flesta tillhör stereoanläggningen men det finns även en enkel färddator med information om bränsleförbrukning, räckvidd och medelhastighet. En enda knapp sköter alltihop, bra.

Mazdan närmar sig

Väljer man till navigation (för 21 000 kronor) så hoppar kartan upp ur panelen där den är väl synlig. Manövreringen sköts med en löstagbar grunka liknande en fjärrkontroll till en TV.

Navigation finns även som tillval i A4 och kostar från 18 400 kronor. Vill man också ha TV väljer man Plus-systemet och får se plånboken tömmas på saftiga 41 500 kronor, men då ingår även cd-växlare.

Tillvalslistan på Audi A4 kan göras hur lång som helst. Och bilen därmed hur dyr som helst, Audi tar bra betalt för extrautrustningen.

Men Mazda närmar sig - i alla avseenden. Inte minst designmässigt.

Den slanka, lite spetsiga nosen, den lätt rundade aktern med kombilucka som ger formen lite tyngd över häcken är både modern och snygg.

Och hos Mazda 6 straffar sig inte en rundad bakdel när det gäller lastutrymmet.

Hela 505 liter går in bak och det är imponerande med tanke på den sluttande bakrutan. En Volvo V70 lastar 485 liter, bara som en jämförelse.

Bagageutrymmet på 442 liter i Audi får därmed betraktas som trångt. Här har utrymme offrats för formens skull.

Vi har valt att köra vanliga tvålitersmotorer. Tvålitersmotorn i Mazda 6 ger 141 hästar. Audi A4 Avant erbjuder en ny, direktinsprutad tvålitersmotor på 150 hästar.

Direktinsprutning (FSI) innebär att bränslet sprutas direkt in i förbränningsrummet (cylindern) med hjälp av injektorer.

Blandningen av syre och bränsle blir därmed mycket mer exakt och förbrukningen ligger cirka tio procent under en "vanlig" tvåliters A4 vid normal körning.

Den nya FSI-motorn drar jämnt och fint och har en trevlig ton.

Mazdas motor på 141 hästar är inte alls dålig men den brummar högljutt och känns i ärlighetens namn inte speciellt kul.

Starkare - men tyngre

Mazda 6 finns med automatlåda som tillval och för 10 000 kronor får man en fyrstegad automat med lock-upfunktion som inte har många andra fördelar än bekvämlighet vid stadskörning.

Audi A4 Avant 2,0 FSI finns i nuläget bara med femväxlad manuell låda. Mekaniskt är växellådan okej även om vissa vibrationer fortplantar sig upp i spaken.

Den är därmed likvärdig med den manuella lådan i Mazda 6, men den fina FSI-motorn gör Audins drivlina till det mer tilltalande alternativet av de två.

Prestandamässigt är de här bilarna ungefär likvärdiga. Audi är starkare, men är i gengäld några kilo tyngre.

Förarmiljön hos Mazda 6 är snygg och praktisk. Man sitter riktigt hyggligt i de väl tilltagna stolarna och ratten har ypperlig justermån.

I ratten finns knappar för farthållare och ljudanläggning. Mindre bra är den röda belysningen som inte fungerar mot grå botten, speciellt i skymning är reglage på mittkonsolen oläsliga. Audi har tänkt annorlunda, man har ilsket röd belysning på mittkonsolen och tydliga vita siffror på svart botten i instrumenteringen framför föraren. Föredömligt på dagen men det kan bli lätt irriterande på natten då den skarpa belysningen kan reta ögonen.

Kvalitetskänslan i A4 är utomordentlig. A4 är rent estetiskt tilltalande invändigt.

Man sitter bra i Audi A4. Stolarna är inte lika stora som i Mazda 6, men minst lika bekväma. Att hitta en lämplig körställning är inte svårt.

Lättkörd och trygg

Bak har båda bilarna bra utrymme men sittdynorna är hårda och inte vidare bekväma. Båda bilarna har krockkuddar fram, sidokrockkuddar fram och krockgardiner längs sidorna som även skyddar baksätespassagerarna. Mazda har framstolar med pisksnärtsskydd. Audi har bälteskraftbegränsare såväl fram som bak, Mazda bara fram.

A4 är en lättkörd, trygg liten bil och den har antisladdsystem (ESP) som standard samt ett chassi som är riktigt bra. Bilens vägbeteende är förutsägbart i alla lägen och antisladdsystemet fungerar utmärkt.

Mazda 6 har också antisladdsystem som standard. Detta är ännu bättre än det i Audi. Mazda 6 är mera lättkörd och körglad än A4 och detta återspeglas även i antisladdsystemets uppförande.

Audi A4 rullar värdigt över de flesta ojämnheter men på svensk lappad asfalt kan bilen kännas lite "kantig", det småstöter hela tiden. A4 är bland de tystaste i klassen. Mazda är mer hoppig över skarvar och andra ojämnheter och bullrar avgjort mer i alla farter.

Speciellt när motorn varvas vilket sker ofta, växellådan är lite för lågt växlad och motorvarvet blir högt på motorväg.

Tittar man på ekonomin har vi redan konstaterat att Audi är mycket dyrare.

Dessutom har Mazda billigare reservdelar och service.

Med i toppen

Mazda har också grundmurat förtroende som hållbar bil. Mazda finns alltid med i toppen vid olika driftsäkerhetsundersökningar. Audi ligger lika envist i bottenträsket.

Å andra sidan är Audi överlägsen ifråga om image och har både status, förfining och det där svårgreppbara som brukar kallas för premiumkänsla.

Den som söker dessa värden kommer att välja Audi trots prisskillnaden.

Men för de flesta är Mazda 6 kombi det förnuftiga valet. Den är en körglad och rymlig kombi till ett attraktivt pris och med betydligt mer utrymme för passagerare och bagage.

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln