Snövallen är en dödsfälla

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-25

Vägverket, ta ert ansvar

Redan före trettonhelgen skedde flera allvarliga trafikolyckor på E4 vid Nyköpingsån. En person dödades och flera skadades allvarligt. Olyckorna orsakades av en kombination av flera faktorer: Extrem halka just där vägen går över ån, dåliga däck och en stenhård plogvall mot vajerräcket.

Snövallen fungerade som en ramp, bilarna flög över mittremsan i stället för att fångas upp av räcket.

Självklart skulle snövallen aldrig ha hamnat där. Rätt sätt att snöröja en motorväg är att ploga all snö ut mot höger körfält och sen vidare höger ut och utanför vägrenen. Men här hade en del av snön alltså hamnat mot mitträcket.

Efter Aftonbladets granskning av olyckorna kom först en halkvarningsskylt upp, sen sänktes hastigheten och direkt efter trettonhelgen ringde trafikpolisen i Nyköping till Vägverket för att få bort den farliga snövallen.

Vägverket ringde i sin tur till NCC som har hand om vinterväghållningen i den här delen av Sörmland för att få jobbet gjort.

Men – bara på ena sidan.

Enligt uppgift till Aftonbladet i går kväll var det bara snövallen i södergående körbana som skulle bort.

När NCC skulle utföra beställningen var snövallen mot mitträcket stenhård, rena isen. Den gick inte att få bort med plogbil, inte ens med en tung väghyvel.

NCC fick ta bort den med grävmaskin. Meter för meter. Det tog en hel eftermiddag. Men den lika farliga, lika hårda vallen i norrgående fick ligga kvar.

– När vi kom till olycksplatsen i går kväll såg vi inte ett spår av någon avåkning, säger Benny Svensson på räddningstjänsten i Nyköping.

– Till slut såg vi spår i snön i vägbanken ner mot ån och förstod att bilen kanat ner i det smala utrymmet mellan brohalvorna. Snövallen hade fungerat som en ramp.

En fullständigt onödig olycka på en ”säker” motorväg. Om man hade tagit bort snövallen i båda riktningarna skulle den aldrig skett. Då hade två personer inte mist livet i går kväll.

På NCC vill den ansvarige i Nyköping inte prata med Aftonbladet och på Vägverket säger informationschefen i region Mälardalen Lisbeth Löfberg att man inte lyckas få kontakt med den tjänsteman som gett NCC uppdraget att ta bort snövallen.

– Därför vet vi inte om vi bara beställt uppdraget i ena riktningen, och i så fall inte motivet, säger hon.

När Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall myntade begreppet Nollvisionen sa han att ansvaret för olyckorna måste delas av förarna och av Vägverket.

Det börjar bli dags för Vägverket att ta det ansvaret nu.

Och Sverige är fullt av stenhårda snövallar. De ligger där dag efter dag. Vecka efter vecka utan att någon gör något åt dem.

Följ ämnen i artikeln