Nya V70 – har allt en Volvo ska ha

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-19

Säker, funktionell – och lyxigare än någonsin

Genève Nya Volvo V70! En större bilnyhet för oss svenskar finns inte. Det är sju år sen sist och det lär dröja sju år till innan det är dags för nästa generationsskifte.

Kommer nya V70 att hålla ända fram? Jo, allt talar för det. Den har allt en V70 ska ha.

I andra länder är V70 värsta lyxbilen. Här hemma däremot en självklarhet utanför varje radhus och i varenda tjänstebilsgarage. Och efter tre år på förorternas betongdäcksparkeringar.

En V70 blir aldrig gammal i bilhandlarnas beglager. Ofta är det kölista och bilarna är sålda innan de kommer in. Till priser som ligger högt över all logik.

Vad är det för hemlig formel Volvo har för att skapa nya succéer varje gång? Hur kan man hålla magin vid liv modell efter modell? Årtionde efter årtionde?

Jo, det är de där fyra orden: Stor, säker, funktionell och fyrkantig.

• Stor, för att vi svenskar mer än några andra har sommarstugor och reser till fjällen. Med hela familjen och packningen varenda gång.

• Säker, för att vi är säkerhetsnarkomaner. Inget annat folk är lika fokuserat på säkerhet. I bilen, i trafiken och i övriga livet.

• Funktionell, för att vi svenskar alltid legat åt det praktiska och effektiva snarare än åt det krusidulliga och flärdfulla.

• Och fyrkantig. Finns det ett fyrkantigare folk än vi svenskar?

Men stor, säker, funktionell och

fyrkantig räcker inte för en ny Volvo år 2007. För över hälften av de runt 80?000 bilar som ska byggas varje år säljs utomlands. Där Volvo är en lyxbil. Därför är nya V70 lyxigare än någonsin tidigare. Men – helt rätt – utan krusiduller. Motorn på tvären för att spara utrymme. Framhjulsdrift vad män med hår på bröstet än tycker. Låg midjelinje för att ungarna ska se ut och för att föraren ska ha bra sikt runt om. Och en rak baklucka så att även kylskåpet går in.

S80-teknik under skalet

Om vi börjar utifrån och framifrån så känner vi igen Volvo S80 ända till stolpen mellan fram- och bakdörrarna. Sen blir det unik V70-design. Under skalet däremot är det samma teknik som i S80 rakt av, och mycket av tekniken delas också med Ford Mondeo som också visas i Genève.

Ett par centimeter längre mellan hjulaxlarna gör baksätet lite rymligare. Det är mer plats både för ben och axlar. Möjligen sitter man lite lågt, men det är för att ryggstödet numera fälls över stolsdynan. Om ungarna tycker att sätet är för lågt finns det som vanligt integrerade barnstolar att fälla upp, och numera i två nivåer. Unikt och klurigt som vanligt när Volvos tekniker får tänka till.

Ryggstödet delas i tre

Ryggstödet kan fällas i tre delar, 40–20–40 procent, istället för i två delar som hittills. Ett arv från familjebussar och jeepar och ett stort steg framåt i det tysta.

Under golvet i bagagerummet finns ett lönnfack som rymmer portföljen, bärbara datorn och andra prylar och som är låst när bakluckan är låst. Spelar ingen roll om tjuven krossar en ruta, facket är låst ändå.

Designen bygger vidare på Volvos allt mer inarbetade formspråk med den breda skuldran.

Bakluckan är gigantisk

Det enda som är riktigt nytt i formgivningen, förutom den bortplockade dubbelkröken, är den nya sexkantiga bakluckan. Någonting måste lysa nytt, och då blev det luckan där bak. Den kräver tillvänjning. Och det bästa man kan säga är väl att lucköppningen som vanligt är gigantisk, precis som bredden mellan hjulhusen.

Säkerheten då? Det händer att Audi och BMW och flera andra av de stora tillverkarna släpper nya bilar som bara får fyra stjärnor hos Euro Ncap. Den risken är obefintlig när det gäller en ny Volvo.

Att nya V70 blir världens säkraste bil är en självklarhet. Både i Euro Ncap och framförallt i verkliga livet.

De femcylindriga motorerna fasas nu ut. Kvar i nykomlingen är de fina dieslarna och en bensinturbo på 200 hk.

Ett par tusenlappar dyrare

Basmotorn blir en ny fyrcylind-rig etanolmotor på 145 hk från Ford. Och i toppen två versioner av den nya kompakta raka sexan som utvecklats av Volvo men som tillverkas i England. Det är samma motor som i S80 på 238 hk och en alldeles ny med turbo och med effekten 285 hk.

2-litersdieseln på 136 hk från samarbetet med franska Peugeot/Citroën och som redan sitter i S40/V50 hamnar också i V70. Den motorn ska för övrigt byggas i Skövde för hela Fordkoncernen.

Priserna stiger med ett par tusenlappar jämfört med dagens modell.

Handlarna har redan plockat fram orderblocken men leveranserna dröjer till efter semestern.

Läs också:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln