Nya kravet: Inför rot på bilverkstäderna

Av: Daniel Söderbäck

Publicerad:
Uppdaterad:

Föreningen skriver öppet brev till regeringen efter nya budgeten: ”Tror inte de kommer lyssna”

Sveriges Fordonsverkstäders Förening vill införa rot-avdrag på bilreparationer.
Foto: THINKSTOCK
Sveriges Fordonsverkstäders Förening vill införa rot-avdrag på bilreparationer.

Regeringens nya budget slopar sänkt arbetsgivaravgift för unga i två steg.

Ett dråpslag mot bilverkstäderna enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

I ett öppet brev till regeringen vädjar de om att sänka arbetsgivaravgifterna och att införa rot-avdrag på bilreparationer.

– Ska jag vara ärligt tror jag inte de kommer lyssna, det är bekymmersamt, säger föreningens vd Bo Ericsson.

Under måndagen presenterades regeringens nya budget.

Aftonbladet sammanställde vinnare och förlorare.

Nu ryter Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) till. Föreningen är ett språkrör för bland annat bilverkstäderna i landet och har 700 medlemmar.

De har skickat ett öppet brev till regeringen med två frågeställningar:

”Känns ansvarslöst”

”I budgetpropositionen tas nu den sänkta arbetsgivaravgiften för ungdomar bort i två steg, för att slutligen komma upp i den tidigare ”normala” avgiften. Det motverkar starkt vår strävan att få fler medarbetare till branschen.

Bilverkstäder behöver anställa över 5 000 mekaniker, plåtslagare och lackerare. Att regeringen då motarbetar branschen och höjer arbetsgivaravgiften för ungdomar känns ansvarslöst”, skriver de.

Ett förslag de har är att rot-avdraget bör inskaffas på bilreparationer.

”Dessutom borde regeringen motverka svartjobb och medverka till att fler blir sysselsatta i den seriösa branschen. Därför rekommenderar vi regeringen att införa rotavdrag även på bilreparationer. Vi rekommenderar också att rotavdraget höjs från 30 procent till 50 procent”, skriver SFVF.

Gäller inte service

Föreningens vd, Bo Ericsson ger exempel för Aftonbladet Bil vilka avdrag man skulle kunna göra.

– Det handlar inte om underhållsarbete, till exempel en service efter att bilen kört 3 000 mil. Utan det handlar om reparationer, precis som man får avdrag om man tar hjälp av en rörmokare i sitt hus, säger han.

Regeringen slopar den sänkta arbetsgivaravgiften. Hur slår det mot er bransch?

– Det råder ingen tvekan om att det slår mot oss negativt. Har jag en 30-åring med tio års erfaranhet så väljer jag honom i stället för två unga som man kan ge sysselsättning. Den höjda arbetsgivaravgiften stimulerar inte till att anställa och minska arbetslösheten bland unga.

Hur arbetar ni för att få in fler unga inom verkstadsbranschen?

– Vi har flera olika sätt. Men ett sätt är att, liksom på skolorna, ha öppet hus på verkstäderna. Låt ungdomarna komma hit och ta med sig föräldrarna för att se hur det fungerar.

Har ni fått någon respons på ert öppna brev från regeringen?

– Nej, det har vi inte.

Tror du att ni kommer få någon?

– Ska jag vara riktigt ärlig, nej det tror jag inte. Jag tror inte det kommer hända någonting. Det är bekymmersamt.

Hur har ert brev mottagits av er egna bransch?

– Jag har hållit på med dessa frågor i 40 år och har aldrig fått en sådan respons, i positiv bemärkelse. Skulle vi starta en namninsamling skulle vi få in 40 000 namn rätt fort.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL