Drakdödaren Lindskog

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-27

Det är inte utan viss tacksam förvåning som jag kan konstatera att Kungliga Operan har hittat två dugliga tenorer för det notoriskt svårsjungna titelpartiet i Wagners Siegfried. Lars Cleveman, som gjorde de första föreställningarna, alternerar med Pär Lindskog, vars tenor kanske inte har samma smäckra klang som Cleveman, men goda resurser som räcker till en vacker finalduett med Katarina Dalaymans Brynhilde.

Också Ulrik Quale, som alternerar med Niklas Björling Rygert som Mime, gör en god insats i en uppsättning som nu finjusterats sceniskt. Det enda som saknas är en dirigent av större mått, någon som vet att dra linjerna och bygga upp den musikaliska dramaturgin.

Claes Wahlin (kultur@aftonbladet.se)

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln