Det här är inte rimligt – gör något nu, ministern!

Det är dags för socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson att gripa in.

Försäkringskassan är i kris. Gamla, sjuka och småbarnsföräldrar kommer i kläm.

Det är helt oförsvarligt.

Trebarnspappan Peter Vestberg drabbades i maj av diskbråck. Han fick vänta i nio veckor på sjukpenning från Försäkringskassan. Det gjorde att familjens ekonomi – Peters fru är föräldraledig – havererade.

I höstas var de nära vräkning. I julas fanns det fortfarande inte pengar över till klappar. Skulderna till vänner och anhöriga måste gå före.

Tyvärr är familjen Vestberg inte de

enda som drabbats av Försäkringskassans stora omorganisation. Tiotusentals människor tvingas vänta alldeles för länge på de pengar de har rätt till.

Enligt en rapport från Statskontoret,

regeringens rationaliseringsmyndighet, ökade handläggningstiderna för samtliga ersättningar från Försäkringskassan under förra året. Allra längst fick kunderna vänta på bostadsbidrag och bostadstillägg för pensionärer. Där betalades bara hälften ut inom den 30-dagarsgräns som Försäkringskassan själv satt upp.

Just nu är handläggningstiden för bostads

bidrag enligt Försäkringskassans hemsida åtta veckor, dubbelt så lång tid som kassans egen gräns på 30 dagar.

Gamla måste vänta sju veckor

Pensionärer som ansökt om bostadstillägg får vänta sju veckor, tre veckor längre än kassan själv tycker är rimligt.

För sjukpenning tar det fem veckor innan beslut fattas, en vecka längre än kassan själv satt upp som gräns.

Det är orimligt. Kassans kunder har per definition hamnat i en ny, och ofta besvärlig, situation. Det är därför de kommer i kontakt med Försäkringskassan.

De är sjukskrivna minst två veckor. De är gamla med dålig ekonomi. De är ensamstående föräldrar med hål i hushållskassan, nyblivna föräldrar eller föräldrar

som varit hemma med sjuka barn.

Försäkringskassan själv tror inte att de kommer att nå sina egna mål för handläggningstiderna under 2009 heller. Otaliga människor kommer tvingas att vänta på sina ersättningar i år också.

Men det värsta är att kassan också kommer att fatta sämre beslut. Försäkringskassan har gjort av med för mycket pengar och tvingas i år spara 900 miljoner kronor.

Besparingen kommer, enligt Statskontoret, att leda till ”konsekvenser för beslutskvaliteten”. På ren svenska betyder det att kunderna inte bara kommer att tvingas vänta på sina pengar. De får också bereda sig på att kassan fattar fler felaktiga beslut.

Försäkringskassan har, enligt Statskontoret, inte uppfyllt grundläggande krav på rättssäkerhet. Kassans kundcenter har vägrat att lämna ut namn och telefonnummer till handläggare när kunderna krävt att få kontakt.

Grip in, Husmark Pehrsson!

Det är dags för socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (m) att gripa in. Som kund kan man inte välja bort Försäkringskassan. Alltså måste den fungera. Rätt pengar i rätt tid – med bibehållen rättssäkerhet.

Det är till och med viktigt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Var fjärde krona, 23 procent, av det som används till privat konsumtion i Sverige kommer från Försäkringskassan.

Cristina, gör något!

Följ ämnen i artikeln