Därför blockerar vi (just nu) AI-bolagen från Aftonbladet

MARTIN SCHORI: ”Kallt krig” mellan AI-bolag och medier

Arkivbild.

De senaste veckorna har internationella medier uppmärksammat ett ”kallt krig” mellan stora mediedrakar som New York Times och CNN och AI-aktörer som OpenAI, företaget bakom det hajpade ChatGPT.

 

I korthet handlar konflikten om att chatbottarna ”tränas” på enorma mängder innehåll. Även innehåll som, likt mediers, är upphovsrättsskyddat. Exakt hur detta går till är minst sagt oklart.

Och det är precis det som de stora medierna reagerat på, kontrollen över det egna innehållet och transparensen kring hur det används är helt enkelt för bristfällig. Därför har medierna lagt in kod som blockerar AI-bolagen från att använda deras material. Vissa har till och med övervägt att dra OpenAI inför rätta.

Aftonbladet har sedan ett par dagar också lagt in den här koden på vår sajt. AI-bolagen kan numera alltså inte träna sina modeller på våra artiklar.

 

Tills vidare i alla fall.

För frågan är komplicerad.

 

För den medieintresserade kan denna diskussion väcka minnen från tidigare konflikter mellan techjättar och medier. En fajt där min bransch ibland verkligen gjort skäl för (ök)namnet ”gammelmedia”.

Min åsikt är att vi som journalister bör vara nyfikna och experimentella. När ny teknik dyker upp - och slår igenom - bör vår första instinkt vara att fråga oss hur vi kan använda den för att bli bättre och mer relevanta för våra användare, snarare än ”vem kan vi stämma”?

Om vi antar att många börjar använda AI-chatbotar för att hålla sig uppdaterade om vad som händer i världen, något som är ganska rimligt att tro, vad händer då om alla etablerade medier står utanför? Då kommer andra kliva in och fylla det tomrummet. Det kan få förödande konsekvenser för både publiken och oss som bolag.

 

Med det sagt, självklart ska vi värna vårt material och vår upphovsrätt. Med vissa techjättar har vi en bra dialog och det finns ett ömsesidig insikt om att vi behöver varandra. Men någon sådan dialog eller transparens finns inte (ännu?) med aktörer som OpenAI.

Vår produktchef Moa Gårdh förklarar varför vi - för närvarande - blockerar AI-bolagen.

”I dagsläget bedömer vi att vi har lite att vinna på att låta chatbottar ”crawla” vårt innehåll då vi saknar både transparens och regelverk kring dessa frågor. Vi vill ha kontroll över vår journalistik och vi är beroende av annons- och abonnemangsintäkter för att finansiera den. Som affärsmodellerna för de stora kommersiella AI-aktörerna ser ut nu finns det inga direkta fördelar för oss att dela vårt innehåll i dagsläget.

 

Ett konkret exempel på vad Moa menar: När vi testar tio elbilar och korar en vinnare så kräver det att du som läsare blir Plus-kund för att kunna läsa det. Det är för att det tar tid och kostar pengar att faktiskt provköra bilarna. Pengarna vi får från prenumerationerna betalar journalisternas löner. Men om man kan be ChatGPT att läsa genom artikeln och tala om vilken bil som vann testet så kommer många strunta i att betala för Plus och i förlängningen blir det inga nya biltest.

 

Trots dessa brasklappar var Aftonbladet snabba med att hoppa på AI-tåget och har redan ett par verktyg som många av er använder i dag, som de mycket populära AI-genererade sammanfattningarna (I denna artikel kan du se ett exempel).

I grunden tror jag att

generativ AI Generativ AI är en teknik för artificiell intelligens som använder exempelvis ljud, videor och texter för att skapa nytt innehållkommer gynna journalistiken. Men då krävs att det deltagarna i kalla kriget sätter sig vid förhandlingsbordet.